BELASTINGAANGIFTE - CONTROLE - 13.11.2017

De attesten van uw woningkrediet correct opgesteld!?

Sinds dit jaar ontvangt de fiscus rechtstreeks van uw bankier alle attesten van hypothecaire leningen. Handig, maar een abonnee ondervond onlangs dat het van belang is dat het attest goed opgesteld is. Wat moet u daarvan onthouden?

Verplichte attesten aan de fiscus

Attest niet meer enkel aan u? Klopt. De verzekeraars en kredietgevers moeten vanaf aanslagjaar 2017 immers de gegevens van de attesten die u ontvangt elektronisch aan de fiscus overmaken.

Dat is toch handig? Dat klopt weliswaar. U hoeft dus zelf niet langer op zoek te gaan in uw administratie naar die bewuste betalingsattesten die uw boekhouder steevast jaar na jaar bij u opvraagt om uw woonkrediet correct in de aangifte te verwerken.

Soms zelf nog het nodige doen? Jawel! Uw bank zal enkel de betalingsattesten automatisch naar de fiscus doorsturen indien het om een hypotheeklening gaat. De attesten van uw hypothecaire mandaten/volmachten daarentegen ontvangt de fiscus niet! Is er aan die lening dus voor u een fiscaal voordeel gekoppeld, zoals bv. de gewone interestaftrek van uw tweede verblijf, dan zal u toch nog zelf dat attest moeten opzoeken en aan uw boekhouder moeten bezorgen.

Tip. Bezorg steeds alles wat u zelf aan attesten ontvangen heeft aan uw boekhouder.

Belang van correct opgesteld attest

Onmisbaar voor fiscale voordelen? Ja! Ongeacht het fiscaal voordeel gekoppeld aan uw woningkrediet, zoals bv. de woonbonus of de belastingvermindering voor bouwsparen en langetermijnsparen, waarvoor elk specifieke voorwaarden gelden, is het sowieso belangrijk dat u daarvoor over een attest beschikt. De toekenning van die specifieke fiscale voordelen wordt immers grotendeels bepaald door dat betalingsattest dat per krediet opgemaakt wordt. We moeten er dan ook geen tekening bij maken dat een correct opgesteld attest zeer cruciaal is.

Leningen niet correct aangegeven! Het overkwam een abonnee, met als gevolg een bericht van wijziging in de bus waarop te lezen stond dat zijn beide leningen aangegaan zijn in 2015 en waarvoor het maximaal aftrekbare bedrag € 2.280 per persoon bedraagt. Echter, de leningen dateerden wel degelijk reeds van 2011 waarvoor het maximaal aftrekbare bedrag van de woonbonus nog € 3.040 bedroeg voor Vlaanderen. In 2015 werden die leningen gewoon geherfinancierd aan betere voorwaarden. Zo’n herfinanciering verandert echter niets aan het fiscale voordeel dat u tot dan heeft kunnen genieten op uw oorspronkelijke lening.

Wat moet u daarvan onthouden?

Nakijken is dus de boodschap. Check in eerste instantie dat u een correct attest van de bank ontvangen heeft. Zeker in geval van herfinancieringen is het noodzakelijk dat dat ook blijkt uit het attest. Daar wrong in casu ook het schoentje. De bank had immers een attest doorgestuurd naar de fiscus waarop geen melding gemaakt werd van de herfinanciering. Voor de fiscus leek het dus om een nieuwe lening van 2015 te gaan met als gevolg dat er een bericht van wijziging gestuurd werd naar onze abonnee.

Attest toch foutief opgesteld? Dan is het aan u om te bewijzen dat dat zo is. Uw bank contacteren voor de nodige rechtzetting is dan het eerste wat u doet. Bewaar ook steeds goed de attesten die u zelf ontvangt en vergelijk ze zo mogelijk met het attest dat uw boekhouder gevonden heeft op Tax-on-Web.

Het kan gebeuren dat het attest dat uw bank aan de fiscus bezorgt foutief opgesteld is. Kijk dus steeds goed de attesten na die u nog zelf ontvangt en bezorg die ook aan uw boekhouder zodat die kan vergelijken. Klopt het een en ander niet, dan neemt u het best contact op met uw bank voor de nodige rechtzettingen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878