Tijd voor de vakantieattesten van 2017 en 2018
Nieuw in dienst. Binnenkort betaalt u aan uw bedienden het dubbel vakantiegeld voor 2018. Voor zij die in 2018 of 2017 in dienst getreden zijn, kunt u dat echter pas doen als ze de vakantieattesten van hun vorige werkgever(s) binnengebracht hebben. Het vakantiegeld dat u betaalt, moet nl. verrekend worden met die attesten. Tijd dus om de werknemers eraan te herinneren dat ze hiervoor moeten zorgen.
Let op! Heeft men voordien als arbeider gewerkt, dan gaat het om de vakantiecheque voor 2017, die de vakantiekas nog moet uitbetalen.
Nieuw en uit een faillissement. Ook als uw nieuwe bediende uit een bedrijf komt dat failliet gegaan is, moet er een verrekening gebeuren van het vertrekvakantiegeld. Als de bediende dat vakantiegeld en/of attest nog niet ontvangen heeft, kan hij dat via de curator bekomen aan de hand van een formulier F1 vanwege de RVA. Beschikt de curator niet meer over voldoende middelen, dan kan de bediende mogelijk een tussenkomst genieten van het Fonds voor sluiting van ondernemingen (FSO). In dat geval moet hij ook daar zijn vakantieattest opvragen.