SOCIALE VERKIEZINGEN - 27.09.2019

Nieuw vanaf 2020: u kunt laten stemmen zonder stemlokaal!

De sociale verkiezingen van 2020 zullen ingevolge de nieuwe wet voor de eerste keer ‘full elektronisch’ kunnen verlopen, waardoor werknemers bv. vanaf hun eigen pc (op de werkplek of thuis) kunnen stemmen. Wat moet u daarvoor doen?

Van ‘gewoon’ elektronisch...

De Wet van 4 december 2007 betreffende de sociale verkiezingen liet elektronisch stemmen al toe. Dit was een systeem waarbij de kiezers op de verkiezingsdag geen gebruik maakten van papieren stembiljetten, maar hun stem uitbrachten via de digitale weg. Ze moesten echter wel nog naar het (door de werkgever ingerichte) stemlokaal komen om daar met de pc (i.p.v. op papier) hun stem uit te brengen.

... naar ‘full’ elektronisch

Het kan vanaf 2020... Ingevolge de aanpassing van de wet van 2007 gaat men nog een stap verder en kunt u de werknemers ook ‘op afstand’ laten stemmen (wet 04.04.2019, BS 30.04.2019) . Dit betekent dat het de kiezers toegelaten wordt om hun stem vanaf hun gebruikelijke werkpost (in het bedrijf zelf of eventueel zelfs van thuis) uit te brengen, via een drager die aangesloten is op het beveiligde netwerk van de onderneming.

... mits er een ‘uitgewerkte’ beslissing is. De beslissing om te voorzien in elektronisch stemmen legt de bijzondere voorwaarden vast om het geheim van de stemming te verzekeren en om elke beïnvloeding van het stemgedrag tijdens de stemming te voorkomen. De beslissing definieert eveneens ‘de gebruikelijke werkpost’. Ten slotte bepaalt de beslissing de modaliteiten met het oog op de goede werking van het ‘stembureau’, waarbij bijzondere aandacht besteed moet worden aan de wijze van identificatie van de kiezers.

Waarom voor e-voten kiezen?

Door te voorzien in elektronisch stemmen zullen uw hr-medewerkers vooreerst minder administratie m.b.t. de sociale verkiezingen hebben. Daarnaast zullen er geen ongeldige stemmen meer geregistreerd worden (omdat het ‘systeem’ in principe kan voorkomen dat er ongeldig gestemd wordt). Ten slotte kan het e-voten voor een flexibele organisatie van de stemming zorgen, vermits uw werknemers zich niet meer speciaal naar het stemlokaal hoeven te verplaatsen.

Hoe voert u het in?

Het bevoegde orgaan. De beslissing om over te gaan tot elektronisch stemmen moet genomen worden door elke betrokken raad of comité, of bij ontstentenis daarvan door de werkgever in akkoord met de vakbondsafvaardiging.

Geen unanimiteit meer vereist... Vroeger bepaalde de wet dat deze beslissing unaniem genomen moest worden binnen het bevoegde orgaan. Ingevolge de vernieuwde Wet op de sociale verkiezingen is dat echter niet langer het geval en volstaat de meerderheid die voorzien is in het huishoudelijk reglement van het betrokken orgaan. De beslissing om tot elektronisch stemmen over te gaan is dus vereenvoudigd.

... tenzij bij stilzwijgen van uw reglement. Indien uw huishoudelijk reglement niets bepaalt over de vraag bij welke meerderheid er beslist kan worden, blijft de unanimiteit wel vereist.

Let op! Als u elektronisch stemmen wilt combineren met de stemming per brief, is dat mogelijk, maar dan moeten er wel de nodige (extra) waarborgen geboden worden om de geheimhouding te bewaren. De stemming per brief mag dan bv. alleen in het hoofdstembureau gebeuren.

De beslissing om via zgn. e-voting te (laten) stemmen, moet genomen worden door elke betrokken raad of comité, of bij ontstentenis daarvan in overleg met de vakbondsafvaardiging. Er is meestal ook geen unanimiteit meer voor nodig. Start nu, in oktober 2019, al de gesprekken om dit in te voeren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878