Uw smartphone inzetten tijdens een noodsituatie
Uw medische gegevens op een iPhone
Als u in een noodgeval niet meer zelf in staat bent om informatie te geven, is het van essentieel belang dat men snel meer te weten kan komen over uw precieze medische toestand en over wie men mag waarschuwen. Sinds iOS 8 heeft de iPhone de app Gezondheid , waarin u uw medische ID kunt instellen. Die geeft aan eerstehulpverleners toegang tot uw belangrijke medische gegevens vanaf het toegangsscherm, zonder dat zij uw toegangscode nodig hebben.
Om uw gegevens in te stellen opent u de app Gezondheid . Tik op het tabblad Overzicht , tik rechtsboven op uw profielfoto en tik onder Medische details op Medische ID . Geef daar uw belangrijke medische gegevens in, zoals uw bloedgroep, eventuele allergieën of de geneesmiddelen die u neemt. U kunt daar ook een aantal SOS-contactpersonen ingeven. Schakel ten slotte de optie Toon bij vergrendeling in.
Als iemand nu op het toegangsscherm linksonder op Noodgeval tikt, dan kan hij of zij in het noodoproepscherm de optie ‘Medische ID’ (linksonder) aantikken. Men kan ook op een van uw noodcontacten tikken om deze meteen op te bellen. Als de iPhone niet vergrendeld is, opent men de app Gezondheid en tikt daar op de tab Medische ID .
Uw medische gegevens op Android
Smartphones met Android hebben jammer genoeg niet een gelijkaardige ingebouwde app. Sommige toestellen bieden de mogelijkheid om in de Instellingen -app noodinformatie in te geven. Ga daarvoor naar Over de telefoon ; Noodinformatie . U kunt daar medische informatie en noodcontacten invoeren, die vanuit het vergrendelingsscherm van uw telefoon toegankelijk zijn door te tikken op Noodgeval .
Als uw smartphone dit niet ondersteunt, kunt u de gratis app Medical ID ( free ) ( https://medicalid.app ) installeren. Deze app plaatst een blijvende melding op uw vergrendelingsscherm. Hierop tikken volstaat om uw medische informatie en noodcontacten te tonen. Een vergelijkbare app is ICE - In Case of Emergency , maar daarmee kan niet rechtstreeks vanuit het vergrendelingsscherm naar een van uw noodcontacten worden gebeld.
Zelf eerste hulp verstrekken
Als u zelf niet goed weet hoe u iemand moet helpen bij een ongeval of noodsituatie, installeer dan de app Eerste hulp - Rode Kruis (België) of EHBO - Rode Kruis (Nederland) (beide voor zowel iOS als Android). Deze biedt een aantal nuttige eerstehulptips om basishulp te bieden bij vaak voorkomende noodsituaties. Met eenvoudige, stapsgewijze instructies wordt u door EHBO-scenario’s geleid waarmee u levens kunt redden. Vanuit de app kunt u ook naar het juiste noodnummer bellen, zelfs in het buitenland.
Laat u tijdig waarschuwen
Als u gewaarschuwd wilt worden als er zich een noodsituatie voordoet in uw omgeving, kunt u zich laten waarschuwen door de overheid. U kunt zich voor België inschrijven op BE-Alert ( https://www.be-alert.be ) en voor Nederland op NL-alert ( https://crisis.nl/nl-alert ). Bij een eventuele ramp wordt u dan rechtstreeks gewaarschuwd op uw smartphone.