Een klant glijdt uit in uw winkel, uw ‘fout’?
Een klant glijdt uit in de winkel... Enige tijd geleden was er in de media nogal wat commotie rond een dame die uitgegleden was over een radijs in de groentenafdeling van een supermarkt.
Moet u de schade daarvan dan vergoeden? Dat hangt ervan af. Enkel als uw klant kan aantonen dat u een fout of een onvoorzichtigheid begaan heeft en dat hij daardoor schade had, bv. een letsel, dan bent u met een groot woord ‘aansprakelijk’. Dat komt erop neer dat u hem moet vergoeden voor de schade.
Gelukkig komt verzekering dan tussen... U heeft wellicht een aansprakelijkheidsverzekering ‘BA uitbating’. Die verzekering zal dan de schadevergoeding op zich nemen en de klant vergoeden. Indien u zelf geen vergoeding hoeft toe te kennen, zoals in het geval van de radijs, dan zal ze echter tussenkomst weigeren.
Wanneer wel of wanneer niet? Daarover bestaat wel wat discussie. In het geval van de radijs verwijst men naar het beruchte ‘groentenarrest’ van maart 1981. Het komt erop neer dat een normaal voorzichtig persoon zich eraan moet verwachten dat er in een groentenafdeling weleens groentenresten op de grond kunnen liggen. Had de radijs in de textielafdeling gelegen, dan was de situatie verschillend! Zo zal het u bv. niet kwalijk genomen worden als de toegang tot uw winkel er nat en glad bij ligt terwijl het sneeuwt. Gladheid wanneer de sneeuwval voorbij is, is dan weer een andere situatie die de klant niet kan voorzien.