HANDELSPRAKTIJKEN - SOLDEN - 19.12.2019

Moet u garantie toekennen tijdens de solden?

U verkoopt tijdens de solden bepaalde producten tegen sterk verminderde prijzen. Daarbij zijn er ook producten die licht beschadigd zijn. Moet u daarop dan ook garantie toekennen?

Wanneer garantie toekennen?

Gedurende termijn van twee jaar. Als u consumptiegoederen verkoopt aan consumenten, moet u − zoals u wellicht weet − daarop wettelijk gezien twee jaar garantie geven.

Soepeler na zes maanden. Doet een gebrek zich voor meer dan zes maanden na de aankoop, dan kunt u strikt genomen wel eisen van de consument dat die bewijst dat het gebrek al bij de levering aanwezig was.

Tweedehandsgoederen. Verkoopt u tweedehandsgoederen in de solden, dan bestaat er een specifieke regeling voor de garantie. U kunt de garantie die u daarop geeft namelijk wel altijd beperken tot minimaal één jaar. Die regel geldt trouwens ook buiten de solden.

Let op! U moet dit wel overeenkomen met de klant. De kortere termijn geldt immers enkel als dit afgesproken is. Dit kunt u bv. doen door dat expliciet te vermelden op de bestelbon die uw klant tekent of door het op het kassaticket te vermelden.

Geldt niet voor professionele klanten. Koopt uw klant beroepshalve (bv. voor zijn zaak) goederen bij u, dan moet u de wettelijke garantie van twee jaar niet geven.

Geldt dat ook tijdens de solden?

Ook dan moet u garantie toekennen. Het is immers niet omdat u goederen in solden verkoopt, dat die twee jaar garantie niet meer zou spelen. De wettelijke garantie blijft van toepassing, ongeacht hoeveel korting u aan de klant geeft. Zelfs als u bv. de laatste dagen van de solden 80% korting geeft, blijft de garantie op die producten dezelfde.

Let op! Het helpt ook niet om een bordje uit te hangen waarop u zet dat de wettelijke garantie geen toepassing vindt bij producten die in solden gekocht worden. Zoiets helpt nu eenmaal niet, omdat die garantie in de wet voorzien is.

Tip. Enkel als u zelf vrijwillig een ruimere garantie zou geven dan die die wettelijk verplicht is, bv. u geeft vijf jaar garantie op bepaalde onderdelen, of het gaat om een professionele klant, dan kunt u die extra garantie natuurlijk wel zelf beperken. U kunt dan voorzien dat die niet of maar deels speelt als de goederen in solden gekocht worden.

Wel anders als u iets met een gebrek verkoopt. Misschien verkoopt u wel goederen waaraan een of ander gebrek is (bv. een bepaald model van jas waarvan de rits hapert) tegen een spotprijs. Als dat het geval is, is het belangrijk om de koper van het probleem te verwittigen. De koper kan, als u hem van het gebrek op de hoogte bracht, zich later niet op dat specifieke gebrek beroepen om daarvoor garantie te krijgen. Hij heeft wel garantie voor andere gebreken.

Tip. De regeling dat de garantie niet geldt voor een product met een gebrek, is ook niet noodzakelijk gekoppeld aan de solden, al zal het dan meer voorkomen, maar geldt in principe ook buiten de periode van de solden.

Zorg dan wel voor een bewijs. Zorg er wel voor dat u over een bewijs beschikt dat u de koper van het probleem verwittigde. Zet het probleem bv. op het kassaticket. Doet u dat niet, dan zou de koper weleens aan ‘geheugenverlies’ kunnen lijden en later zeggen dat u hem niet op de hoogte bracht.

Ook in de solden moet u twee jaar garantie geven op de producten die u verkoopt. Verkoopt u in de solden echter producten waaraan een gebrek is, dan moet u voor dat gebrek geen garantie geven. Zorg ervoor dat u kunt bewijzen, bv. door een vermelding op het kassaticket, dat u de koper van het probleem verwittigde.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878