RECHT - OPVOLGING - 23.12.2019

Na ingebruikname en betaling duikt een mankement op...

Ook al was er geen schriftelijke oplevering met een klant, hij betaalt de factuur zonder opmerkingen en gebruikt het pand. Zes maanden later komt hij opeens toch nog af met bepaalde mankementen die er zouden zijn. Kan dat of niet?

De oplevering van de werken

Het best zo snel mogelijk als de werken klaar zijn. Zodra u klaar bent met uw werk en het gebouw gebruiksklaar is, kunt u de werken – zoals u wellicht weet – het best zo snel mogelijk laten opleveren. Ook als er dus nog een paar details afgewerkt moeten worden, dan worden die vermeldt op het ‘pv van voorlopige oplevering’.

Met wie moet u dat regelen? De voorlopige oplevering levert u met de persoon die u de opdracht gegeven heeft om die werken uit te voeren. Werkt u dus als onderaannemer voor een collega-(hoofd)aannemer, dan zal u de oplevering met hem moeten regelen.

Tip. U bent daarbij zeker niet verplicht om te wachten op de oplevering tussen de hoofdaannemer en diens klant. Zeker op een werf waar verschillende (onder)aannemers actief zijn, vraagt u dus het best snel tussentijds om de oplevering.

Moet dat op papier? In principe wel en dat is uiteraard ook aan te raden. Toch kan zo’n oplevering in bepaalde gevallen ook stilzwijgend gebeuren zonder dat er een echte rondgang was en er dus ook niets op papier staat.

Betaling en ingebruikname is voldoende. Een stilzwijgende oplevering kan echter ook afgeleid worden uit de ingebruikname van het pand zonder opmerkingen en de betaling van uw factuur. Dat werd al meermaals in de rechtspraak aanvaard.

Let op! Uw klant kan hier wel een tegenbewijs van leveren. Zo kan hij bv. op het moment dat hij het pand in gebruik neemt uitdrukkelijk laten weten dat hij niet akkoord is met de werken. Doet hij dat niet, dan mag u er dus van uitgaan dat hij akkoord is met de oplevering van de werken.

Kan klant nog mankement inroepen?

Gevolg van de oplevering. Ná de oplevering kan uw klant u niet meer aanspreken voor beschadigingen die zouden gebeuren. U bent m.a.w. vanaf de oplevering niet meer verantwoordelijk als er nadien iets misgaat.

Concreet. Stel dat bv. een andere aannemer de door u geschilderde muur beschadigt, maar u weet niet precies wie het geweest is, dan is dat na de voorlopige oplevering niet meer uw probleem. U hoeft die pas geschilderde muur in dat geval niet meer gratis te gaan herstellen. Door de oplevering heeft de klant immers bevestigd dat de werken op dat moment klaar en in orde waren, zonder zichtbare gebreken.

Tip. Enkel de zaken waarover de klant opmerkingen maakte bij de voorlopige oplevering kan hij nadien nog inroepen.

De tienjarige aansprakelijkheid blijft. De klant kan na de voorlopige oplevering nog wél gebreken inroepen die vallen onder de zgn. tienjarige aansprakelijkheid. Dat zijn dan gebreken die de stevigheid van het gebouw in het gedrang brengen. Een beschadigde muur valt daar al zeker niet onder...

Een verborgen probleem. Ook dat is een uitzondering. Indien de klant na ingebruikname en betaling nog een gebrek ontdekt dat niet zichtbaar was op het moment van de ingebruikname, dan kan hij zo’n ‘verborgen gebrek’ ook nadien nog inroepen.

Let op! De rechter oordeelde onlangs in een zaak waar bij de werken een vochtprobleem was ontstaan dat onzichtbaar was bij de ingebruikname, maar zich nadien stelselmatig toonde. Omdat het nog niet zichtbaar was bij de ingebruikname, mocht de klant dit nog wel inroepen vond de rechter (Luik, 14.11.2019) .

Neemt de klant het gebouw in gebruik zonder opmerkingen en betaalt hij u, dan mag u ervan uitgaan dat hij stilzwijgend akkoord ging met de oplevering. Dat houdt in dat de klant niet meer mag afkomen met mankementen, tenzij ze ofwel vallen onder de zgn. tienjarige aansprakelijkheid ofwel bij de ingebruikname niet zichtbaar waren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878