INCASSO FACTUREN - 23.12.2019

Uw facturen voortaan sneller betaald?

Een nieuwe wet zorgt ervoor dat grote klanten kmo’s niet langer een overdreven betalingstermijn kunnen opdringen. Welke afspraken kunt u wel nog maken? Binnen welke termijn moet de klant betalen als u geen andere afspraken maakte? Op welke schadevergoeding heeft u recht?

Betalingstermijn

Nieuwe regels

U kunt in uw contract of in uw algemene voorwaarden in principe vrij een betalingstermijn overeenkomen. Zorg er wel voor dat u kunt bewijzen dat uw klant uw algemene voorwaarden aanvaard heeft. Als u zakendoet met een andere ondernemer, dan mag de betalingstermijn echter alleen meer dan 60 dagen bedragen als dat niet onbillijk is voor de schuldeiser, bv. omdat de klant hem onder druk zette om een langere betalingstermijn te aanvaarden.

Vanaf 29 april 2020 (wet van 28.05.2019, BS 29.10.2019) kan een grote onderneming die koopt bij een kmo (art. 1:244, §1 WVV) , ook geen betalingstermijn meer overeenkomen van meer dan 60 dagen. Een beding in een overeenkomst dat in strijd hiermee is, wordt voor niet-geschreven gehouden. Die wet geldt enkel voor nieuwe overeenkomsten gesloten vanaf haar datum van inwerkingtreding.

Geen afspraken gemaakt?

Is uw klant een ondernemer en kwam u geen betalingstermijn overeen, dan heeft hij 30 dagen de tijd om uw factuur te voldoen. Als de datum van ontvangst van de factuur niet vaststaat of als uw klant de factuur eerder ontving dan de goederen of diensten waarop ze betrekking heeft, dan loopt de termijn van 30 dagen vanaf de levering.

Als de wet of de overeenkomst met uw klant voorziet in een procedure voor aanvaarding of controle van de levering en indien uw klant uw factuur ontvangt vóór de datum waarop de aanvaarding of controle plaatsvindt, dan loopt de termijn van 30 dagen vanaf de aanvaarding of controle.

Particuliere klanten moeten facturen behoudens andersluidende afspraken binnen een redelijke termijn betalen. Twee weken wordt vaak als redelijk aanzien.

Te laat betaald?

Afspraken maken?

In uw contract of algemene voorwaarden kunt u bepalen hoeveel interesten de klant verschuldigd is en vanaf wanneer ze lopen. Leg bij voorkeur vast dat de interesten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd zijn vanaf de vervaldag van uw factuur. Beperk die interest tot maximaal 10% op jaarbasis, anders zal de rechtbank de interest matigen.

U kunt daarnaast ook een forfaitaire schadevergoeding vragen. Beperk die eveneens tot 10% van de factuur. Als uw klant een consument is, dan is het schadebeding alleen geldig als de klant ook gerechtigd is op de schadevergoeding, wanneer u uw verbintenissen niet nakomt.

Geen afspraken gemaakt?

Als u niets overeenkwam, dan kunt u aan consumenten enkel de wettelijke rente van 2% op jaarbasis vragen, vanaf het moment dat u de klant aangetekend in gebreke stelde. Als de klant een onderneming is, dan heeft u op basis van de Wet op de betalingsachterstand in handelstransacties recht op 8% interest, vanaf de vervaldag van uw factuur. U kunt dan van ondernemingen een forfaitaire schadevergoeding vragen van € 40 voor uw eigen invorderingskosten en een redelijke schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten die dat bedrag te boven gaan. Van consumenten kunt u bij gebrek aan een uitdrukkelijke overeenkomst meestal geen schadevergoeding vragen.

  • Grote ondernemingen die klant zijn bij kmo’s, kunnen vanaf 29 april 2020 geen betalingstermijn van langer dan 60 dagen meer overeenkomen. Bij gebrek aan andersluidende overeenkomst, geldt er tussen ondernemingen standaard een betalingstermijn van 30 dagen.
  • Voorzie in uw overeenkomst altijd interesten en een schadevergoeding bij laattijdige betaling. Aan consumenten kunt u anders alleen 2% interest vragen. Bij professionele klanten heeft een forfaitaire schadevergoeding als voordeel dat u uw werkelijke schade niet moet bewijzen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878