INTERNET - INSTAGRAM - 19.12.2019

Vijf tips voor de Instagrampagina van uw winkel of horecazaak

Steeds meer middenstanders gebruiken Instagram om foto’s en video’s van hun zaak en hun producten in de kijker te zetten. Deze vijf tips zetten ook ú op weg.

Een businessaccount op Instagram

Als winkel of horecazaak. Op Instagram ( https://www.instagram.com ) kunt u als winkelier bv. nieuwe collecties en promoties in beeld brengen. Horeca-uitbaters kunnen er o.a. hun dagschotels en evenementen aanprijzen. U kunt het best via https://business.instagram.com gratis een aparte Instagrampagina voor uw zaak aanmaken.

Waarom? Zo’n businessaccount heeft bijkomende voordelen: u kunt daarop een handige contactknop voor uw klanten voorzien, en u kunt op elk moment analyses en statistieken van uw posts en volgers inkijken.

Vijf handige tips daarbij

1. Gebruik uw camera-app. Op Instagram plaatst u dus foto’s en filmpjes. Belangrijk is dat u die niet in Instagram zelf (op)neemt, maar dat u daarvoor eerst de gewone camera-app van uw smartphone gebruikt.

Waarom? Die biedt meestal meer mogelijkheden (bv. rechthoekige foto’s nemen, focus en belichting beter bijstellen, enz.). Daarna kunt u het beeldmateriaal dan importeren in Instagram.

2. Werk uw materiaal bij. Vervolgens kunt u in Instagram (voordat u ze effectief online plaatst) uw foto’s en filmpjes bewerken met behulp van de ingebouwde tools en filters. Daarmee kunt u o.a. het contrast, de kleur, de helderheid en de verzadiging aanpassen.

Tip. Overweeg een extra app zoals Snapseed of A Color Story (met extra bewerkingstools), Layout (voor collages), Boomerang (voor minivideo’s die eindeloos vooruit- en achteruitspelen) en Hyperlapse (laat u ‘stopmotion’-video’s creëren).

Waarom? Met deze apps haalt u nog méér uit uw beeldmateriaal, waardoor dat beter opvalt.

3. Vertel een verhaal. Instagram is zeker geen verkoopkanaal. Gebruik dit platform om een verhaal te vertellen. Gun uw klanten een blik achter de schermen van uw zaak: een foto van een BV die bij u is komen winkelen of eten, een filmpje van hoe uw keukenpersoneel de volgende shift voorbereidt, een collage van uw nieuwste producten, enz.

Tip. Gebruik Instagram Stories om foto’s en video’s van één dag in een leuke slideshow te verzamelen.

Waarom? Op die manier lokt u meer betrokkenheid bij uw klanten uit.

4. Plan uw posts in. Als middenstander heeft u uiteraard geen tijd om de hele dag op sociale media zoals Instagram te zitten. Gelukkig bestaan er apps waarmee u het plaatsen van uw foto’s of video’s op voorhand kunt inplannen. Dat kan o.a. met A Color Story, Later en Planoly.

Waarom? Op die manier kunt u beeldmateriaal op een ideaal tijdstip posten, terwijl u op dat moment met andere zaken bezig bent.

Tip. Crowdfire ( http://www.crowdfireapp.com ) zoekt voor u zelfs de beste momenten op iets te posten, op basis van de tijdstippen waarop uw klanten het actiefst zijn op Instagram.

5. Overweeg advertenties. Via betalende advertenties kunt u uw posts aan specifieke doelgroepen tonen, op basis van de leeftijd, het geslacht, de locatie en de interesses. U bepaalt daarbij zelf de planning en het budget.

Tip. Het kan al vanaf enkele euro’s.

Waarom? Zo bereikt u ook mensen die uw Instagrampagina (nog) niet volgen.

Maak een gratis Instagram-businessaccount voor uw winkel of horecazaak, want dat biedt extra voordelen. Gun uw klanten hier een blik achter de schermen en gebruik uw camera-app. Weet ook dat u posts op drukke momenten vooraf kunt inplannen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878