HANDELSPRAKTIJKEN - WAARDEBON - 14.01.2020

Een waardebon om te gebruiken bij een volgend bezoek...

Een collega wil trouwe klanten extra belonen door hun bij een aankoop een waardebon te geven die ze bij een volgende aankoop kunnen gebruiken. Kan dat en welke vermeldingen moet hij voorzien? Hoelang mag zo’n bon geldig zijn?

Waardebonnen voor volgende aankoop

Goede klanten aanmoedigen om méér te komen. Een collega wilde graag naar aanleiding van het 40-jarige bestaan van zijn winkel, de klanten extra belonen en aanmoedigen om op korte termijn terug te komen.

Een waardebon voor een volgende aankoop. Hij wilde zijn klanten bij hun aankoop een waardebon geven om te gebruiken bij een volgende aankoop in zijn winkel. Koopt de klant bv. een kledingstuk, dan krijgt hij een kortingsbon ter waarde van bv. 10% op de aankoop of van € 10. Bij een volgende aankoop kan hij die bon dan gebruiken.

Verplichte vermeldingen? Die zijn er niet echt. De wet legt geen verplichte vermeldingen op voor waardebonnen die u zelf uitgeeft om in uw eigen zaak te gebruiken. Aangeraden is uiteraard wel om de waarde en een uiterste geldigheidsdatum te vermelden.

Korting varieert per aankoop? De bedragen van de bonnen mogen zeker variëren volgens aankoop, bv. 10% van het aangekochte bedrag, of het kan een vast bedrag zijn per klant.

Let op!  Wat u niet zomaar mag doen, is er een loterij van maken, waardoor iedere klant ‘at random’ een ander bedrag zou krijgen. In dat geval riskeert u immers in het vaarwater te komen van het verbod op kansspelen en loterijen.

Hoelang geldig?

Drie maanden geldig, kan dat? In het verleden waren dergelijke acties beperkt tot één maand. Dat is sinds eind 2015 echter niet langer het geval. U kunt zo’n waardebon dus gerust een geldigheidstermijn van drie maanden geven of nog langer, bv. van één of twee jaar.

Niet meteen buiten en binnen. Wilt u vermijden dat de klant de bon onmiddellijk kan gebruiken, dan laat u die het best niet onmiddellijk ingaan. Zo moedigt u de klant aan om effectief een andere keer terug te komen.

Tip. Voorzie bv. dat de bon maar ingaat op de volgende dag. Op zich kan dat perfect, zolang het er duidelijk op staat.

Ook te gebruiken tijdens de sperperiode?Wellicht niet , denkt u, want voor de sperperiode mag u toch geen kortingsbonnen meer uitdelen? Toch mag het wél nog van de inspectie, ook in de sectoren die onder de sperperiode vallen (kleding, lederwaren en schoenen). Een kortingsbon geven die u gratis verspreidt, bv. in een reclamefolder, kan niet in de sperperiode. Een waardebon die gekoppeld is aan een eerdere aankoop kan wel nog. U hoeft dus geen specifieke regelingen te treffen voor de sperperiode.

Wilt u nog voorwaarden toevoegen?

Eén bon per klant. Vermeld ook de andere voorwaarden die u aan zo’n bon wilt koppelen. Wilt u bv. dat er maar één bon per klant mogelijk is, dan moet u dat er wel duidelijk op vermelden.

Gekoppeld aan minimumaankoop? Mogelijk wilt u enkel een waardebon geven aan klanten die minimaal voor een bepaald bedrag bij u kopen. Vroeger kon dat niet, want dan beschouwde men dit als koppelverkoop, maar dat is niet langer verboden. Voorzie dus gerust dat de klant de bon maar krijgt en/of mag gebruiken vanaf een aankoop van bv. € 50.

Wilt u een waardebon toekennen, dan zijn er geen verplichte vermeldingen. Voorzie uiteraard wel de waarde en de geldigheidsduur, alsook alle andere voorwaarden die u eraan wilt koppelen. Sinds enkele jaren is de geldigheidsduur niet meer beperkt tot één maand en kan zo’n waardebon dus ook bv. één jaar geldig blijven.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878