Klant betaalt niet omdat nog niet alles 100% klaar is?
Pas betalen als alles klaar is?
Klant roept ‘exceptie’ in... Aangezien de werken volgens uw klant niet af zijn, hoeft hij niets te betalen. Hij roept dan een ‘exceptie’ in, nl. dat hij tot niets verplicht kan worden zolang u eerst uw afspraken niet nakomt.
Heeft hij dan een punt? Dat hangt af van wat er afgesproken was. Spreek duidelijk af met de klant wanneer hij wat aan u moet betalen. Deed u dit niet, dan kunt u inderdaad immers niet zomaar eisen dat de klant u tussentijds iets betaalt voordat u alles afgewerkt heeft.
Betaling op het einde. Stel, u spreekt af dat uw klant 25% als voorschot betaalt en 75% als de werken afgerond zijn. In dat geval riskeert u inderdaad dat de klant die 75% blijft uitstellen tot echt alles tiptop in orde is.
Moet wél tijdelijk blijven zei Cassatie. Het Hof van Cassatie bevestigde onlangs wel dat de exceptie die de klant kan inroepen om niet te betalen altijd tijdelijk is (Cass., 24.10.2019) . Het kan nooit een reden zijn om definitief uw factuur niet te betalen. In dat geval moet de klant immers u ofwel de werken verder laten uitvoeren ofwel een ontbinding vragen.
Let op! De klant moet u dus steeds de mogelijkheid geven om verder te werken en het volledige contract uit te voeren. Doet hij dat niet, dan kunt u hem wel vragen om de factuur te betalen. Zomaar het contract stopzetten, kan hij immers niet zonder dat hij u een serieuze vergoeding moet betalen.
Met exceptie uw werk ‘on hold’ zetten
Kan als het duidelijk afgesproken was. Stel, u had duidelijk afgesproken dat uw klant u vóór de start van de werken al 30% zou betalen of dat hij u een bepaalde schijf moest betalen bij de voorlopige oplevering.
Tip. Met die afspraak op papier kunt ú zelf de zgn. exceptie inroepen: uw klant moet dan eerst betalen en dan pas moet u alles afwerken. Doet hij dat niet, dan volgt hij de betaalafspraak niet. Ook dan kunt u zich beroepen op de exceptie waardoor hij u pas kan vragen om af te werken als hij eerst zelf zijn afspraken nakomt, nl. de betaling bij de voorlopige oplevering.
Een specifieke rappel sturen! Het is in zo’n geval van belang om dit officieel te laten weten. Stuur uw klant een specifieke rappel waarin u de klant waarschuwt dat u uw prestatie zal opschorten. Betaalt hij niet, dan legt u de werken stil en/of stelt u de geplande start uit. Reageert de klant niet op uw rappel, stuur die dan het best nadien ook nog eens aangetekend.
Download een modelbrief van http://tipsenadvies-bouw.be/download – code BW 23.02.03.
Een uitvoeringstermijn afgesproken? Had u met die klant een bepaalde uitvoeringstermijn afgesproken, dan vermeldt u in die rappel het best ook uitdrukkelijk dat die uitvoeringstermijn geschorst wordt zolang hij u niet betaalt.
Let op! Stuur in dat geval zeker die rappel onmiddellijk via een aangetekende brief en verlies geen tijd door die eerst nog eens op een gewone manier te versturen.
Betaling bij voorlopige oplevering. Wat ook kan is dat u voorziet dat de klant u het saldo betaalt naar aanleiding van de voorlopige oplevering en niet pas bij het einde van de werken.