RECHT - FACTUUR - 14.01.2020

Te laat om achter uw centen te zitten?

U stuurde een particuliere klant een factuur voor een grote bestelling en hij heeft die zoveel maanden later nog steeds niet betaald. Is het dan tijd om in actie te schieten en wanneer is het te laat?

Nog altijd niet betaald na enkele maanden? Meestal betalen uw klanten meteen in uw winkel of horecazaak, maar af en toe stuurt u ook een factuur voor een grotere bestelling. U merkt nu, zoveel maanden later, dat ze nog altijd niet betaald werd.

Is het te laat om daarachter te zitten? Wacht u te lang, dan kan het zijn dat uw vordering ‘verjaard’ is en dat u dus niet meer aan uw centen kunt. Na hoeveel tijd dat het geval is, hangt af van de situatie. Even kijken...

Eén jaar de tijd? Verkoopt u dagdagelijkse goederen aan een consument, dan moet u binnen het jaar een factuur sturen. Het gaat dan bv. om de aankoop van een brood bij de bakker of een krant in de krantenwinkel. Meestal rekent u dergelijke aankopen meteen aan in de winkel. Doet u het om een of andere reden toch pas nadien, dan heeft u één jaar de tijd om de consument achter de veren te zitten voor de betaling.

Tip. Werkt u altijd met facturen of zijn er documenten op papier, zoals een bestelbon of leveringsbon, dan ligt dat anders. In dat geval geldt een veel langere verjaringstermijn van tien jaar (Cass., 08.01.2015) . Vaak zal u dus ook een factuur die ouder is dan één jaar om deze reden nog altijd kunnen innen.

Zes maanden voor hotel- of restaurantrekeningen. Voor hotel- en restaurantrekeningen is er echter een nog kortere termijn voorzien. Die verjaren immers al na zes maanden in plaats van één jaar.

Helpt het als u een aangetekend rappel stuurt? Neen, het versturen van aanmaningen aan een klant – ook een aangetekend rappel – stopt de verjaring niet. De verjaring stopt wél met lopen wanneer u een dagvaarding voor de rechtbank laat betekenen. Wilt u een klant voor de rechtbank brengen, dan wacht u daar dus beter niet te lang mee.

Tien jaar voor professionele klant. De verjaringstermijn is anders indien u een factuur stuurt aan een professionele klant. Dan is die immers pas na tien jaar verjaard.

Let op!  Die langere termijn geldt ook als een leverancier nog afkomt met een oude factuur die u nog niet betaald zou hebben.

U krijgt één jaar om een factuur bij een consument te innen of hem voor de rechter te brengen. De termijn is echter langer als er een bestelbon was. Hotel- of restaurantrekeningen kunt u maar zes maanden innen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878