RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 03.02.2020

Altijd een bedenktijd bij een bestelling op Batibouw?

Vanaf 29 februari eerstkomende is het weer Batibouw. Heeft u, als u als professional daar een bestelling plaatst, een bedenktijd of kunt u daaromtrent iets overeenkomen? Wat als u zich niet aan de afspraak houdt?

Bedenktijd bij bestelling

Waarover gaat het? Bij uw bezoek aan Batibouw ziet u materialen of machines staan waarvan u denkt ze nuttig te kunnen gebruiken op uw werven. U tekent een bestelbon maar nadien heeft u spijt. U heeft de machines of materialen te duur betaald of kunt die eigenlijk toch helemaal niet zo goed gebruiken. Kunt u in dat geval nog onder de bestelling uit?

Getekend is getekend. Dat is alvast het uitgangspunt. Als u een bestelbon ondertekent bij een leverancier, dan zit u daaraan vast. Hierbij is het om het even of u die bestelbon ondertekent op Batibouw dan wel op gelijk welke andere locatie (zelfs als de leverancier bij u in het bedrijf langskwam).

Let op! Koopt u op Batibouw iets als professional, dan bestaat er op die regel ook geen uitzondering. De bedenktijd die soms geldt bij een verkoop buiten de bedrijfsruimte geldt immers sowieso niet voor een professional (maar hooguit voor een consument).

Een andere afspraak maken? U kunt in het contract dat u met de leverancier sluit wel een andere afspraak maken. Zo kunt u perfect overeenkomen dat die u toch een bedenktijd geeft hoewel u die wettelijk gezien niet heeft. Gaat het om een belangrijke bestelling (waarvoor u een financiering moet aangaan), dan zou u de overeenkomst (als de leverancier het daarmee eens is) ook kunnen sluiten onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een lening. Ook dan is het belangrijk om goed te omschrijven welke financiering u moet aanvragen, bij hoeveel banken en welke termijn u daarvoor krijgt.

Tip. Maakt u zo’n afspraak, zet die dan ook duidelijk op papier. Geef daarbij meteen aan hoelang de bedenktijd is, hoe u aan de leverancier moet meedelen dat u zich bedacht, enz.

U houdt zich niet aan de afspraak

U bedenkt zich toch. Bedenkt u zich toch hoewel dat eigenlijk niet kan, dan heeft de leverancier de keuze. Hij kan dan hetzij een schadevergoeding van u vragen, hetzij eisen dat de koop toch doorgaat waarbij hij u boven op de aankoopprijs eventueel ook nog een schadevergoeding vraagt.

Tip. In de overeenkomst die u met de leverancier sluit, kan een clausule staan die aangeeft hoe hoog die schadevergoeding is (bv. een vast bedrag of een percentage van de aankoopprijs). U kunt bij het aangaan van het contract trachten deze vergoeding zo laag mogelijk te houden.

Bestellen als consument. Koopt u zelf iets als consument op Batibouw, dan is de situatie minder duidelijk. De vraag is dan of die verkoop plaatshad buiten de bedrijfsruimtes van de leverancier. Pas als dat het geval is, heeft u een bedenktijd van 14 dagen. Over de vraag of dat op Batibouw het geval is, is er geen eensgezindheid. Het is dan ook de rechtbank die bij een discussie het laatste woord heeft.

Let op! Het herroepingsrecht kan sowieso niet spelen voor de overeenkomsten betreffende de constructie van nieuwe gebouwen en de ingrijpende verbouwing van bestaande gebouwen, alsook voor bouwmaterialen die u op maat laat maken.

Tip. Koopt u privé iets aan en komt een vertegenwoordiger bij u thuis om de bestelbon te ondertekenen, dan heeft u sowieso wel een bedenktijd van 14 dagen.

Als u als professional iets bestelt op Batibouw, heeft u sowieso geen bedenktijd. Hetzelfde geldt als u de bestelbon bij u op het bedrijf tekent. U kunt met de verkoper wel andere afspraken maken of een opschortende voorwaarde in de verkoopovereenkomst laten inlassen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878