PERSONEELSBELEID - 27.02.2020

Handige hulp om drugs- en alcoholbeleid te concretiseren

Sinds 1 april 2010 moet elke werkgever over een zgn. preventief drugs- en alcoholbeleid beschikken. Dit document moet immers deel uitmaken van het arbeidsreglement. De Nationale Arbeidsraad heeft een geüpdatete leidraad opgesteld die u kunt gebruiken om een concreet beleid uit te werken. Wat kunt u hiermee?

Cao 100: een drugs- en alcoholbeleid

Wettelijke verplichting. Ingevolge cao 100 van de Nationale Arbeidsraad (NAR) moest elk bedrijf tegen 1 april 2010 een beleid inzake (het bestrijden van) drugs en alcohol op het werk uitwerken. Dat beleid moest opgenomen worden in het arbeidsreglement.

Minimalistische invulling. Om puur in orde te zijn met ‘de wet’ (= de verplichtingen van cao 100), hoefde er niet zo gek veel te gebeuren. Een zgn. intentieverklaring, lees: een tekst die wijst op de gevaren en de risico’s van drugs en alcohol op de werkvloer, toevoegen aan het arbeidsreglement (en de werknemers daar een kopie van overhandigen) volstond in principe al.

Waarom toch meer concretiseren?

Problemen en discussies vermijden. Met zo’n minimalistische (lees: vage) aanpak voldoet u ‘formeel gezien’ weliswaar aan uw verplichtingen, maar de praktijk heeft al uitgewezen dat er zonder concrete richtlijnen vaak nog problemen en/of discussies kunnen rijzen. Als een werknemer toch over de schreef zou gaan, is het zonder uitgewerkt beleid immers niet zo eenvoudig, lees: juridisch betwistbaar, om in te grijpen en/of te sanctioneren.

Het gaat verder dan u zou denken. Misschien denkt u: “Er is helemaal geen alcoholissue in ons bedrijf. Niemand drinkt hier tijdens zijn uren en ze weten dat dit niet mag.” Dat kan allemaal wel zijn, maar dat wil dan ook zeggen dat als er bv. iemand met pensioen gaat, men geen alcohol mag schenken, want u heeft geen beleid dat dit onderscheid maakt. Of dat wil ook zeggen dat de directie na een meeting geen pintje kan drinken, want uw beleid maakt dit onderscheid niet. Of dat wil zelfs zeggen dat een medewerker die een zakenlunch heeft met een klant, geen glas wijn kan drinken, want uw beleid maakt dit onderscheid niet.

Hoe kunt u concretiseren?

Nieuwe leidraad van NAR. Zoals we net al toegelicht hebben, moet u dus met meer zaken rekening houden dan u op het eerste gezicht zou denken. Het is dan ook handig dat de NAR (in samenwerking met in drugs en alcohol gespecialiseerde organisaties) de oefening ‘waaraan u moet denken’ al in uw plaats gemaakt heeft in een zgn. leidraad. U kunt deze leidraad (van een 70-tal bladzijden) terugvinden op de homepage van http://www.cnt-nar.be .

Handig schema. Op blz. 43 van de leidraad kunt u een schema vinden van allerlei situaties waarin de vraag naar het eventuele gebruik van alcohol zich opdringt. Vul eerst dat schema in zoals u het voor uw bedrijf wenst, vooraleer u tot het formuleren van regels overgaat; zo weet u tenminste al waar u naartoe moet.

Voorbeelden uit de praktijk. Op blz. 44 e.v. van de leidraad kunt u dan een viertal voorbeelden van uitgewerkte regels vinden, vertrekkend vanuit verschillende premissen van de mate waarin men alcohol wenst toe te laten. Op deze voorbeelden kunt u zich inspireren om regels te maken.

U kunt ook nog een uitgewerkte modelpolicy inzake een preventief drugs- en alcoholbeleid downloaden van http://tipsenadvies-personeel.be/download  − code PS 26.14.07.

Heeft u zich in 2010 beperkt tot een algemene, minimalistische beleidsverklaring, dan kunt u nu deze leidraad gebruiken om meer concrete richtlijnen uit te vaardigen. Want ook als u bv. alleen alcohol wilt toestaan op sociale activiteiten of tijdens zakenlunches, is het aangewezen om dat ook met zoveel woorden te zeggen in het beleid.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878