FISCAAL - BTW - 11.02.2020

Het is geen receptie, beste fiscus, maar een promotieactie...

Binnenkort begint de lente en dan organiseert u mogelijk een receptie voor uw klanten. Hoe u de kosten van hapjes en drankjes ‘fiscaal vriendelijk’ kunt maken, wijzigt geregeld. Wat is daar momenteel de stand van zaken?

Gewone receptie

Een gewone receptie is fiscaal niet zo voordelig. Een ‘gewone’ receptie organiseren is fiscaal gezien eigenlijk niet zo voordelig. De kosten die u maakt voor de aankoop van de drank en de hapjes die u voorziet, zijn maar voor 50% aftrekbaar. Dat zijn dan zgn. kosten van onthaal.

Let op!  U kunt bovendien de btw die u moet betalen op de drank en de hapjes niet recupereren.

Maakt het uit of u een traiteur inschakelt? Eigenlijk niet. Of u die receptie in uw zaak doet of op een andere locatie, speelt daarbij geen rol. Ook het feit dat u een traiteur inschakelt, verandert daar niets aan. De kosten blijven maar voor 50% aftrekbaar en de btw kunt u niet recupereren.

Uw eigen personeel bedient? Dat maakt wél een verschil, nl. in het tarief van de btw. U betaalt dan op niet-alcoholische dranken 6% i.p.v. 21% btw en op de hapjes 6% i.p.v. 12%. Voor alcoholische dranken betaalt u sowieso 21% btw.

Commerciële bedoeling?

Dan speelt u dit het best uit... U organiseert meestal immers niet ‘gewoon’ een receptie, maar u heeft daarmee ook commerciële bedoelingen. Het gaat bv. om een opendeurdag voor uw klanten waarbij u hoopt dat ze extra veel zullen kopen. Hetzelfde geldt als u een receptie doet omdat u een winkel/horecazaak opent op een nieuwe locatie en er zeker van wilt zijn dat uw klanten de weg daarnaartoe zullen vinden.

Een proeverij. Het kan ook zijn dat u op de receptie de gasten hapjes en drankjes laat proeven die u zelf maakt of verkoopt.

Dan kunt u de btw volledig aftrekken. De btw op uw hapjes en drankjes is bij een commercieel evenement zoals een opendeurdag – anders dan bij een gewone receptie – immers voor 100% aftrekbaar. Enkel de btw op sterke drank is niet aftrekbaar (beslissing E.T. 124.247, 13.03.2015) .

Hoe commerciële bedoelingen aantonen? Het is dan wel van belang dat u kunt aantonen dat het effectief de bedoeling is om met het evenement de verkoop te stimuleren of om iets nieuws voor te stellen. Zorg ervoor dat u dat kunt bewijzen met bepaalde documenten. Spreek bv. op uw uitnodigingen, flyers e.d. het best niet over een receptie, maar spreek over een degustatie of een promotie voor een nieuw product of nieuwe activiteit in uw zaak.

Hoe zit dat voor de directe belasting? Daarover wisselt het standpunt weleens. De minister van Financiën had bepaald dat de kosten voor hapjes en drankjes op een commercieel evenement als 100% aftrekbare kosten beschouwd mochten worden.

Let op!  De minister kwam daar echter onlangs op terug. De minister stelde in antwoord op een parlementaire vraag dat de kosten voor hapjes en drankjes op een commercieel evenement maar voor 50% aftrekbaar zijn.

Een proeverij organiseren is nog voordeliger. Als het gaat om een proeverij, dan kunt u de btw ook volledig recupereren. Bovendien zijn in dat geval de kosten wel volledig aftrekbaar (Comm. IB 53/146) .

Goed om te weten. Voor proeverijen van (drank)handelaars is ook de btw te recupereren op sterke dranken (wet van 30.07.2018, circ. 2019/C/3 van 25.01.2019) .

Een gewone receptie organiseren is eigenlijk fiscaal gezien niet zo voordelig. Kunt u echter aantonen dat het gaat om een commerciële actie of om een degustatie van eigen hapjes en drankjes, dan is dat op fiscaal vlak een pak voordeliger. U kunt dan immers de btw volledig aftrekken en bij een degustatie zijn de kosten bovendien voor 100% aftrekbaar.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878