RECHT - 16.03.2020

Als de levering op zich laat wachten... 

Het bedrijf bestelt een aantal producten, maar de levering blijft uit. Vanaf wanneer kunt u zeggen dat de levering te laat is? Kan het bedrijf het contract met de leverancier dan eenzijdig beëindigen en de producten elders bestellen? Kunt u een schadevergoeding vragen of een korting op de aankoopprijs? Hoe vermijdt het bedrijf dat het bij een laattijdige levering door een leverancier zelf problemen krijgt met zijn klanten?

Afspraken maken

Leveringstermijn

U kunt met uw leverancier contractuele afspraken maken over de termijn waarbinnen de levering moet gebeuren. U kunt daarbij een concrete datum afspreken (bv. levering uiterlijk op 30 april 2020) of een leveringstermijn (bv. levering binnen de zes weken). U kunt meteen ook vastleggen dat bepaalde omstandigheden deze termijn kunnen verlengen (bv. productieproblemen bij de leverancier, enz.).

Zorg ervoor dat die afspraken ook op papier staan en dat u kunt bewijzen dat de leverancier deze aanvaardde. U kunt dit met alle middelen van recht aantonen. U kunt deze termijn vermelden bij de bestelling en vragen dat uw leverancier zijn akkoord met de voorgestelde termijn bevestigt. Het volstaat daarbij dat u mailverkeer heeft tussen u en uw leverancier waarin die afspraak bevestigd wordt.

Gevolgen laattijdige levering

U kunt eveneens vooraf overeenkomen wat de gevolgen zijn van een laattijdige levering. Zo kunt u bv. afspreken dat de overeenkomst van rechtswege en zonder ingebrekestelling door u ontbonden kan worden bij het niet naleven van de leveringstermijn. U moet dan bij een laattijdige levering geen ingebrekestelling meer sturen, maar u kunt dadelijk de ontbinding van de overeenkomst inroepen en daarbovenop eventueel een schadevergoeding krijgen. U kunt als alternatief ook vastleggen dat in zo’n geval de levering toch doorgaat, maar dat u een vooraf vastgelegde schadevergoeding krijgt of een korting op de aankoopprijs.

Beperkingen

Houd er rekening mee dat het vanaf 1 december 2020 niet zomaar meer onbeperkt mogelijk is om, in geval van niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van de verbintenissen van de andere partij, schadevergoedingsbedragen vast te stellen die kennelijk niet evenredig zijn aan het nadeel dat door de onderneming geleden kan worden. Zo’n beding wordt vanaf dan geacht onrechtmatig te zijn, tenzij u het bewijs van het rechtmatige karakter van het beding kunt leveren.

Afspraken met uw klant

Heeft u de producten besteld om ze daarna aan een klant te kunnen leveren, dan riskeert u dat u door een laattijdige levering vanwege uw leverancier zelf niet tijdig aan uw leveringsplicht kunt voldoen. Zorg er dan ook voor dat u in het contract met uw eigen klant de leveringstermijn voldoende ruim maakt. Spreekt u een termijn af, voorzie dan dat die termijn verlengd kan worden met de dagen vertraging die u in de levering door uw eigen leverancier oploopt.

Bepaal verder dat de leveringstermijn louter indicatief is en dat de overschrijding ervan geen rechten op ontbinding en/of schadevergoeding in hoofde van uw klant laat ontstaan.

Doet u zaken met consumenten, dan kan over de geldigheid van een dergelijk beding wel discussie ontstaan.

Er is geen overeenkomst

Leveringstermijn

Maakte u met uw leverancier geen afspraken over de leveringstermijn, dan moet de levering (als het Belgische recht van toepassing is) gebeuren binnen een redelijke termijn. Wat daarbij redelijk is en wat niet, hangt onder andere af van de aard van het product, de vraag of de leverancier het product zelf in voorraad heeft, op maat moet maken of moet bestellen bij een derde, het aantal producten dat besteld wordt en dergelijke meer. Het is uiteindelijk de rechtbank die in een concreet geval beslist welke leveringstermijn redelijk is en welke niet.

Te laat?

Heeft de levering volgens u niet plaats binnen een redelijke termijn, dan is het belangrijk dat u de leverancier in eerste instantie in gebreke stelt. Dit doet u via een aangetekende brief. Maan de leverancier daarbij aan om alsnog tot levering over te gaan. Geef daarbij een laatste termijn waarbinnen de levering moet gebeuren en maak voorbehoud om daarna de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding te vragen.

Sancties

Levert de leverancier na de ingebrekestelling nog niet, dan mag u de overeenkomst niet zomaar als beëindigd beschouwen en elders bestellen. Doet u dat toch, dan riskeert u dat de leverancier toch nog eist dat hij aan u kan leveren en/of een schadevergoeding van u vraagt.

U moet daarentegen in zo’n geval naar de rechtbank stappen, tenzij uw leverancier akkoord gaat met een beëindiging van de overeenkomst (eventueel met betaling van een schadevergoeding). Daar kunt u de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding vanwege de leverancier vragen.

U zou ook de gedwongen uitvoering van de overeenkomst kunnen vorderen, waarbij u eventueel vraagt om daar een dwangsom aan te koppelen. Overleg dan ook met uw advocaat welke precieze vordering u zal stellen.

Zelf de ontbinding vaststellen?

U zou er ook aan kunnen denken om zelf de ontbinding van de overeenkomst vast te stellen zonder eerst langs de rechtbank te stappen. Dat wordt de buitengerechtelijke ontbinding van de overeenkomst genoemd. U vermijdt zo tijdverlies omdat u niet naar de rechtbank moet stappen vooraleer u de producten zelf elders kunt bestellen.

Hoe aanpakken?

Het inroepen van zo’n buitengerechtelijke ontbinding is echter aan zeer strikte voorwaarden onderworpen. Zo moet u de leverancier eerst in gebreke stellen. Wijs uw leverancier er dan op dat u de overeenkomst als ontbonden zal beschouwen, als hij binnen een bepaalde termijn zijn verbintenissen niet uitvoert. Is de termijn verstreken, dan kunt u de ontbinding vaststellen.

Voorwaarden

Om een buitengerechtelijke ontbinding in te roepen, moet de tekortkoming voldoende ernstig zijn. Bovendien moet de ontbinding zo dringend zijn dat het beroep doen op de rechtbank niet afgewacht kan worden.

Risico

Als u de buitengerechtelijke ontbinding inroept, doet u dat op uw eigen verantwoordelijkheid. U neemt het risico dat de leverancier de ontbinding daarna met succes betwist voor de rechtbank. Als u volgens de rechter onterecht handelde, kunt u veroordeeld worden tot een schadevergoeding. Laat u dus zeker adviseren vooraleer u zulke stappen onderneemt.

En uw eigen klant?

Uw eigen klant kan tegenover u ook eisen dat u binnen een redelijke termijn levert. Is er vertraging bij uw leverancier, dan kunt u dat ter vergoelijking trachten in te roepen naar uw eigen klant toe. Het is echter allesbehalve zeker dat de rechter u hier ook in zal volgen. De kans is zeker niet onbestaande dat de rechter zal oordelen dat de vertraging bij uw leverancier enkel uw probleem is. Uw klant kan, als de rechter meent dat de redelijke termijn verstreken is, dezelfde vorderingen tegen u stellen als u tegenover uw leverancier.

U kunt met uw leverancier afspraken maken over de termijn waarbinnen hij producten aan u moet leveren. U kunt meteen overeenkomen wat de gevolgen zijn van een laattijdige levering. Maakte u geen afspraken, dan moet uw leverancier leveren binnen een redelijke termijn. Levert hij na een ingebrekestelling met redelijke uiterste levertermijn nog niet, dan kunt u voor de rechtbank de ontbinding van de overeenkomst en/of een schadevergoeding vragen. U kunt, als dat praktisch mogelijk is, ook de gedwongen uitvoering van de overeenkomst vragen. Zelf buitengerechtelijk de ontbinding vaststellen, kan alleen nadat u de leverancier in gebreke gesteld heeft, als de tekortkoming voldoende ernstig is en als de zaak te dringend is om naar de rechtbank te stappen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878