Wat met schade aan uw auto?
Principes zijn dezelfde. Wat we u al vertelden (T&A U en uw vennootschap, jg. 12, nr. 8, p. 1, 28.02.2020) over het verschil tussen schade die herstelbaar is en schade die dat niet is, geldt ook voor schade aan auto’s door bv. afgewaaide dakpannen of een omgevallen boom. Herstellingskosten zijn in principe aftrekbaar, net als een eventuele waardevermindering, en de verzekeringsuitkering wordt in één keer belast. In het geval van onherstelbare schade, wordt de auto uitgeboekt met een minderwaarde en het gedeelte van de uitkering dat de boekwaarde overschrijdt is in principe een belastbare meerwaarde. Die meerwaarde kan eventueel wel gespreid belast worden.
Kostenaftrek beperkt? Ja, want het gaat immers over autokosten. Er is ter zake wel een onderscheid tussen de kosten van een herstelling en een minderwaarde. Herstellingskosten en een eventuele waardevermindering worden sinds 01.01.2020 beperkt volgens de zgn. gramformule (nieuw art. 66 WIB 92) . Het aftrekbare percentage van de minderwaarde op een auto wordt echter niet bepaald met de gramformule, maar is gelijk aan het aftrekbare percentage dat op de afschrijvingen toegepast werd (art. 66, §1 lid 4 WIB 92) , dus in de voorbije jaren, voor de invoering van de gramformule.
Tip. Â Dit percentage is meestal hoger dan het percentage volgens de gramformule. Stel bv. dat uw vennootschap in 2018 een dieselauto gekocht heeft met een CO2 -uitstoot van 120Â g/km. In 2020Â gemaakte herstellingskosten zijn dan op basis van de gramformule voor 60% aftrekbaar, nl. 120%Â - (0,5%Â Ă— 1Â Ă— 120), maar een in 2020Â gerealiseerde minderwaarde is voor 75% aftrekbaar.
Verzekeringsuitkering beperkt belastbaar? Ja, de keerzijde van de aftrekbeperking voor autokosten is dat opbrengsten inzake auto’s ook niet voor 100% belastbaar zijn. Het onderscheid tussen het aftrekbare percentage voor herstellingskosten en dat voor de opbrengsten, heeft ook een spiegelbeeld. Een verzekeringsuitkering die betrekking heeft op herstellingskosten is beperkt belastbaar volgens de gramformule, terwijl het belastbare percentage van de meerwaarde op een auto bepaald wordt zoals het aftrekbare percentage van de minderwaarde.
Let op! Het feit dat dit percentage meestal hoger is dan het percentage volgens de gramformule, speelt dus aan de opbrengstenkant in uw nadeel.