LASTIGE KLANTEN - UITVOERING WERKEN - 10.04.2020

Niet meer welkom op de werf voor een herstelling?

Als er iets mis is met de werken die u deed, zet u dat normaal gezien zelf recht. Maar wat als uw klant meent dat u niet meer welkom bent op de werf? Kan die dan een andere aannemer gelasten en van u een schadevergoeding vragen?

Toegang tot de werf

Waarover gaat het? Op een werf durft er wel al eens iets misgaan. Als dat effectief het geval is, heeft u er allicht geen probleem mee om dat ook toe te geven en dat te gaan oplossen. Maar wat als de bouwheer dat niet wil en hij de aanpassing of herstelling alleen door een andere aannemer wil laten uitvoeren? Waarbij hij dan meteen van u de betaling van de factuur van de andere aannemer en daarbovenop zelfs een schadevergoeding vraagt.

U mag het zelf doen. Dat is alvast het uitgangspunt. Als er iets mis is met de werken die u op een werf uitvoerde, dan heeft u het recht om dat te gaan rechtzetten. U kunt dus wat er mis is zelf gaan oplossen.

Aangetekende aanmaning. Laat de bouwheer u niet meer toe op de werf, stuur die dan een aangetekende aanmaning. Wijs erop dat u niet welkom bent op de werf. Geef meteen aan dat u aanbiedt om de aanpassingen of herstellingen alsnog te komen doen en geef enkele data op waarop dat kan gebeuren. Kondig in uw aanmaning meteen aan dat als de bouwheer niet reageert of u nog niet toelaat, u van oordeel bent tot niets meer gehouden te zijn. Laat uw klant u dan vervolgens nog niet toe, dan kunt u zeggen dat dit zijn probleem is en hij van u niets meer moet vragen.

Andere aannemer onder de armen

Er zijn uitzonderingen. Op de voorgaande regel bestaan een aantal uitzonderingen. Soms kunt u niet vragen dat u zelf het probleem mag oplossen. Uw klant kan dan een beroep doen op een andere aannemer en vragen dat u hem een financiële tegemoetkoming betaalt. Hij zal dat (tenzij u akkoord gaat) wel moeten vragen aan de rechtbank. Dat is vooreerst het geval als uw klant u meerdere malen gevraagd heeft om het probleem te komen oplossen maar u bij die vragen ‘niet thuis gaf’. Uw klant zal dat natuurlijk moeten kunnen bewijzen. Gebeurde dat alleen maar mondeling, dan zal dat bewijs allesbehalve eenvoudig zijn.

Let op! Ook als er een ernstige vertrouwensbreuk is tussen u en uw klant, kan die zeggen dat u niet meer welkom bent op de werf. Dat kan bv. het geval zijn als u reeds herhaalde malen zonder succes probeerde het probleem te gaan oplossen of als de gebreken bijzonder ernstig zijn (en de klant met reden mag denken dat u het niet opgelost krijgt).

Hoeveel betalen? Als u niet meer welkom bent op de werf, kan de klant van u een schadevergoeding vragen. Om de hoogte daarvan te bepalen kan rekening gehouden worden met wat de kostprijs is van een andere aannemer om de problemen op te lossen, met een eventuele blijvende minwaarde aan de werken die u deed, alsook met bv. een genotsderving.

Let op! Als een dergelijke discussie voor de rechtbank komt, zal die vaak een deskundige aanstellen die dan meteen een schadeberekening doet. Houd rekening met de extra kostprijs die dat met zich kan meebrengen.

Tip 1. U kunt in zo’n geval beter proberen om met uw klant een regeling te treffen waarbij u deze een bedrag tot slot van alle rekening voorstelt.

Tip 2. Ook als u het zelf niet ziet zitten om nog herstellingen te gaan doen op een werf (pff, dat is een moeilijke mens) zou u trouwens kunnen trachten om het met uw klant op een akkoordje te gooien dat u die een vergoeding betaalt waarbij u niet meer moet langsgaan.

Een klant kan in principe niet weigeren dat u zaken komt rechtzetten op een werf. Een uitzondering geldt als er sprake is van een ernstige vertrouwensbreuk. Hij kan dan een andere aannemer gelasten en een schadevergoeding van u vragen, maar daarvoor moet hij dan uiteraard wel naar de rechtbank zo u niet akkoord gaat.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878