Opvolger btw-bouwaangifte is er eindelijk!
Opvolger van de btw-bouwaangifte
Vroeger: verplichte aangifte. Als oprichter van een nieuw gebouw moest u tot 20.08.2018 verplicht een aangifte bouwwaarde doen op basis van het formulier 106.3. Samen met dat formulier moest u ook kopies meesturen van alle facturen, plannen, bestekken. Waren er werken gedaan door uzelf en/of familieleden (dus zonder factuur), dan moest u dat afzonderlijk vermelden en bewijzen. Op basis van al die info kon de Btw dan oordelen of er wel ‘genoeg’ btw betaald was...
Sinds 20.08.2018: op verzoek inlichtingen geven. De wet daarover is er inderdaad al sinds 2018 (wet 30.07.2018) en die bepaalt uitdrukkelijk dat u sindsdien alleen nog maar een aantal specifieke inlichtingen over het pas opgerichte gebouw moet verstrekken als u daarom gevraagd wordt! Daartoe zou er nog een modelformulier komen en dat is er nu dus eindelijk (formulier nr. 111 B57) , samen met een circulaire ter verduidelijking (circ. nr. 2020/C/51, 06.04.2020) .
Wat is er voor u van belang?
Formulier nr. 111 B57: lijst met 15 vragen. De informatie die u desgevallend moet verstrekken, staat opgelijst in het nieuwe formulier. In totaal gaat het om 15 vragen. Naast de administratieve gegevens met betrekking tot het gebouw en de stedenbouwkundige vergunning, worden er ook vragen gesteld die rechtstreeks in verband staan met de oprichtingswerken van het gebouw.
Download het formulier met de vragen van http://tipsenadvies-vastgoed.be/download – code VG 24.16.03.
Niet zeker dat u die krijgt? Dat klopt inderdaad. Het is immers de Btw die zelf een selectie maakt op basis van de goedgekeurde stedenbouwkundige bouwvergunningen. Krijgt u dus geen formulier, dan moet u er zelf niet naar vragen...
U krijgt wel een formulier, wat dan? U moet dan het formulier ingevuld terugbezorgen aan de Btw. Daarvoor heeft u drie maanden de tijd, te rekenen vanaf de datum van de betekening van het kadastrale inkomen (ki). Doet u dan niet, dan riskeert u een boete van € 250.
Let op! Voor de betekening van uw ki moet u zelf actie ondernemen, door binnen de 30 dagen na de ingebruikname van het pand dit te melden aan de zgn. antenne Mutaties (vroeger controlekantoor Kadaster). Na deze melding zal de administratie Opmetingen & Waarderingen (vroeger kadaster) het kadastraal inkomen vaststellen en aan u betekenen.
Formulier voorlopig nog via mail opsturen. Zolang de webmodule nog niet beschikbaar is, moet u het ingevulde en ondertekende formulier per e-mail verzenden naar het mailadres vermeld in het grijze kader op de begeleidende brief van de Btw.
Bewaarplicht voor plannen en facturen. Eenmaal het formulier ingediend is, heeft u geen enkele verplichting meer, behalve het bewaren van de plannen en facturen van het afgewerkte bouwproject. Die documenten moet u minstens vijf jaar bijhouden, te rekenen vanaf de datum van betekening van het ki.
Let op! Die bewaarplicht geldt ook als u geen formulier nr. 111 B57 ontvangen heeft!