RECHT - HANDELSPRAKTIJKEN - 20.04.2020

Welke spelregels voor afhaalsysteem of bestelling via e-mail?

Om in deze moeilijke tijden toch nog omzet te behalen, laat u uw klanten bestellingen doen via telefoon of e-mail. Moet u dan rekening houden met de strenge spelregels voor een zgn. verkoop op afstand die gelden voor bv. een webshop?

Strenge spelregels webshop

Herroepingsrecht. Verkoopt u iets via een webshop, dan gaat het om een ‘verkoop op afstand’ en gelden er strenge spelregels. Zo moet u in principe de klant 14 dagen de kans geven om op zijn aankoop terug te komen. Hij moet daarvoor geen reden geven en geen vergoeding betalen. Dat is immers het zgn. herroepingsrecht. Het feit dat uw klanten kunnen herroepen, is trouwens ook een van de ‘verplichte vermeldingen’ die u zeker moet opnemen op de webshop.

Informatie en bestelprocedure. Naast het herroepingsrecht moet u nog andere verplichte informatie vooraf aan de klant verstrekken. Er gelden bovendien specifieke regels rond de bestelprocedure, met o.a. een bestelbevestiging die u verplicht moet sturen.

Download een overzicht van alle verplichtingen voor een webshop van http://tipsenadvies.be/download  – code TA 27.18.07.

Ook bij bestelling via telefoon/e-mail?

Niet als dat toevallig ‘eens’ gebeurt. Indien klanten af en toe eens iets via e-mail of telefoon bestellen zonder dat u dat expliciet voorziet bv. op uw website, dan gelden die regels rond het herroepingsrecht, informatie en bestelprocedure niet. Het gaat dan immers niet om een ‘georganiseerd systeem’ en dan geldt de regeling rond de zgn. verkoop op afstand niet.

Wel als u dat nu organiseert! Zodra u echter zelf (bv. op uw website, maar ook op Facebook, flyers, enz.) de mogelijkheid aanprijst om via e-mail te bestellen, ligt dat anders. In dat geval gaat men er immers wellicht wél van uit dat het gaat om een georganiseerd systeem. Zelfs een heel eenvoudig systeem valt hieronder.

Wanneer kunt u daar nog onderuit?

Klant betaalt niet vooraf? Bij een klassieke online verkoop, moet de klant direct betalen. Moet de klant bij u pas bij de afhaling betalen, dan kunt u er mogelijk wél onderuit. Dat geldt dan bovendien wel enkel indien u geen vergoeding aanrekent aan een klant die zijn bestelling niet komt ophalen.

Tip. In dat geval gaan experten ter zake er immers van uit dat u de hele ‘mikmak’ van informatieplicht, herroepingsrecht en bestelbevestiging achterwege mag laten.

Let op! Verwacht u dat de klant vooraf betaalt en/of een vergoeding betaalt bij annulering, houd dan zeker rekening met de webshopregels. Zo niet riskeert u dat de klant toch onder de betaling uit kan.

Uitzondering voor voedingswaren. Heeft u een afhaalsysteem voor voedingswaren, dan hoeft u alvast met het herroepingsrecht geen rekening te houden. Een klant kan zijn bestelling in dat geval niet annuleren, ook niet als ze op afstand gebeurde.

Let op 1! De afspraken rond de te geven informatie en de te volgen bestelprocedure gelden in dat geval echter weer wel. Zorg er dus bv. wel voor dat de klant een bevestigingsmail ontvangt.

Let op 2! Ook als u in dit geval geen herroepingsrecht hoeft toe te kennen, zou u de klant daarover strikt genomen wel moeten informeren. Doet u dat niet, dan is daar echter momenteel geen sanctie aan gekoppeld.

Organiseert u een systeem, bv. via uw website of via Facebook, waarbij klanten bij u iets kunnen bestellen, dan moet u in principe vooraf welbepaalde informatie geven aan uw klant en ook een bestelprocedure volgen. Houd daar zeker rekening mee als de klant vooraf moet betalen of indien u een vergoeding aanrekent voor het niet ophalen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878