Fiscus (te?) streng over vernietiging ‘cash for car’
Wat is het? In het ‘cash for car’-systeem (of mobiliteitsvergoeding) wordt een firmawagen volledig omgezet in cash en op dat omgezette bedrag is een (para)fiscaal voordelig regime van toepassing. Het was het eerste alternatief voor de firmawagen, waarna er later nog het zgn. mobiliteitsbudget bij gekomen is, waarin het eerder de bedoeling is om in andere vervoersmiddelen (kleinere firmawagen en/of openbaar vervoer en/of fiets, enz.) om te zetten en slechts het eventuele restant in cash.
Vernietigd wegens ongrondwettelijk. Het ‘cash for car’-systeem werd begin 2020 door het Grondwettelijk Hof vernietigd (GwH, 23.01.2020, nr. 11/2020) , maar het Hof had er ook aan toegevoegd dat bestaande systemen konden/kunnen doorlopen tot eind 2020.
Circulaire over de fiscale gevolgen. In een recente circulaire neemt de fiscus nu veel strengere standpunten in over de gevolgen van de vernietiging (circ. 2020/C/61, 28.04.2020) . Dat u geen bijkomende werknemers meer mag toelaten tot het systeem vanaf de datum van de circulaire, 28 april 2020, daar kunnen we nog inkomen, maar dat men stelt dat dit eigenlijk al niet meer mocht sinds 24 februari, de datum waarop het arrest gepubliceerd werd, is toch voor discussie vatbaar. Overstappen naar een alternatief, bv. het mobiliteitsbudget, moet ten slotte vóór 31 december 2020 gebeuren, aldus de circulaire.