BUITENLAND - 05.05.2020

Incoterms® 2020: welk nieuws onder de zon?

De Incoterms® werden in 2020 opnieuw gewijzigd. Wat regelen de Incoterms® nu alweer en wat regelen ze niet? Welke wijzigingen bracht de versie van 2020 aan? Wat betekent de ‘nieuwe’ Incoterm® DPU? En waarop moet u zeker letten wanneer u gebruikmaakt van de Incoterms® in uw contracten?

Incoterms®

Wat zijn de Incoterms®?

De Incoterms® (voluit ‘International Commercial Terms’) zijn modellen opgemaakt door de International Chamber of Commerce (ICC) die vaak gehanteerd worden in (meestal internationale) koopovereenkomsten tussen ondernemingen. Het gaat dus niet om wetgeving, maar de partijen kunnen deze Incoterms® wel opnemen in hun contracten. De Incoterms® zijn te koop via https://www.iccwbo.be . Er wordt binnenkort ook een meer gedetailleerde toelichting van de Incoterms® 2020 verwacht. Die ‘Explanatory Notes’ bevatten meer gedetailleerde informatie over welk soort verzekering er standaard inbegrepen is in elk van de Incoterms®, enz.

Wat regelen de Incoterms® en wat niet?

Deze modellen regelen vier modaliteiten van de koop: (1) de plaats waar de goederen geleverd moeten worden, (2) de plaats waar het risico overgaat, (3) de vraag wie instaat voor bepaalde kosten (transport, verzekering en zelfs douanerechten en andere taksen) en (4) de vraag wie instaat voor het verkrijgen of bezorgen van welke documenten. De prijs die partijen overeenkomen, hangt wellicht ook af van de overeengekomen Incoterm®. De verkoper die het vervoer moet regelen en betalen tot op de plaats van bestemming, evenals een verzekering voor het vervoer, rekent dit immers (geheel of gedeeltelijk) door aan zijn koper.

De Incoterms® regelen noch welk recht van toepassing is op de koopovereenkomst, noch welke de bevoegde rechtbank is bij een geschil. Zij regelen evenmin het tijdstip van eigendomsoverdracht. Dit komt u dus het best specifiek overeen in uw koopovereenkomst.

Categorieën

De Incoterms® worden onderverdeeld in vier categorieën:

  1. De E-categorie (EXW – Ex Works) waarbij de verkoper de goederen ter beschikking stelt van de koper in de onderneming van de verkoper. Het risico en de kosten van het vervoer en van de eventuele uitklaring en inklaring van de goederen zijn integraal voor de koper.
  2. De F-categorie (FCA – Free Carrier, FAS – Free Alongside Ship, FOB – Free On Board) waarbij de verkoper de goederen op zijn kosten levert aan de vervoerder op een overeengekomen plaats (waar het risico overgaat op de koper), en de koper de vervoerder kiest en betaalt over het hoofdtraject. Alle risico’s en kosten van het vervoer over het hoofdtraject, en verder naar de effectieve bestemming, zijn voor de koper.
  3. De C-categorie (CPT – Carriage Paid To, CIP – Carriage and Insurance Paid to, CFR – Cost and Freight, CIF – Cost Insurance and Freight): deze Incoterms® verschillen qua risico niet van de F-categorie (dat blijft voor de koper), maar de vervoerder wordt voor het hoofdtraject gekozen én betaald door de verkoper, tot de plaatsnaam vermeld bij de C-term (bv. CIF Antwerpen).
  4. De D-categorie (DAP – Delivered At Place, DPU – Delivered at Place Unloaded, en DDP – Delivered Duty Paid) waarbij de verkoper de kosten en het risico draagt van het vervoer over het hoofdtraject tot de aankomst van de goederen op de afgesproken plaats in het land van bestemming.

Aandachtspunten

De Incoterms® van de E-categorie leggen het minst verplichtingen op aan de verkoper, die van de D-categorie het meest. Zo biedt de Incoterm® (versie 2020) DDP (Delivered Duty Paid) een maximale service aan de koper, aangezien de verkoper zorg moet dragen voor het transport tot op de afgesproken plaats in het land van bestemming, voor de verzekering van de goederen tijdens het transport en voor alle belastingen (accijnzen, btw, andere douanerechten, enz.), evenals alle daaraan verbonden documenten.

Let dus goed op wanneer een koper u als verkoper deze maximale service vraagt, want dit betekent vaak dat u in het land van bestemming een btw-vertegenwoordiger moet hebben, dat u moet zorgen voor inklaring (met daaraan alle verbonden documenten en belastingen, taksen), enz. Omdat dit voor een verkoper vaak praktisch niet haalbaar is, wordt deze Incoterm® niet vaak gehanteerd.

Algemeen vs. maritiem

Binnen de categorieën F, C en D wordt ook nog een onderscheid gemaakt tussen de algemene en de maritieme Incoterms®. FAS (Free Alongside Ship), FOB (Free On Board), CFR (Cost and Freight), CIF (Cost Insurance and Freight) zijn specifiek bedoeld voor leveringen overzee.

Versie 2020: beperkte wijzigingen

Verduidelijking opties

Onder de Incoterm® FCA (Free Carrier) bestaat nu ook de optie om overeen te komen dat de verkoper de carrier kan verplichten een document (cognossement) af te geven dat bevestigt dat de goederen geladen werden. Dit is voornamelijk van belang indien partijen werken met documentair krediet, aangezien de bank van de koper slechts tot betaling zal willen overgaan wanneer de goederen ‘clean on board’ zijn (en niet wanneer ze slechts ‘received for shipment’ op kaai werden gebracht). Daarnaast werden ook de verplichtingen inzake veiligheid en de daaraan verbonden kosten meer uitgewerkt.

Verzekeringsdekking CIF vs. CIP.

Tot voor 2020 verplichtte de Incoterms® CIF (Cost Insurance and Freight – maritiem) en CIP (Carriage and Insurance Paid to – algemeen) de verkoper ertoe een verzekering af te sluiten met een bepaalde minimale verzekeringsdekking. Deze minimumdekking wordt bepaald onder de C-clausules van de Institute Cargo Clauses.

Onder de Incoterms® 2020 blijft dit het geval voor CIF, maar onder de Incoterm® CIP verplicht de verkoper zichzelf tot een maximale dekking (all risk) onder de A-clausules van de Institute Cargo Clauses, omdat CIF vaak wordt gehanteerd voor verkoop van grondstoffen terwijl CIP (niet-maritiem) vaak betrekking heeft op duurdere goederen (bv. een container vol iPhones), waarvoor een hogere dekking gewenst is. Let wel: dit zijn default-regels die achter de betrokken Incoterm® schuilgaan, d.w.z. dat de partijen op het vlak van verzekering perfect iets anders kunnen overeenkomen.

‘Nieuwe’ Incoterm® DPU

Deze afkorting staat voor Delivered at Place Unloaded en komt in de plaats van het vroegere DAT (Delivered At Terminal). Deze wijziging is vooral gedaan om nadrukkelijker aan te kunnen geven dat de plaats van bestemming iedere plaats kan zijn en niet alleen een terminal. Zo kan een verkoper met de koper afspreken dat bv. een machine wordt afgeleverd bij de fabriek van de koper en daar dus wordt uitgeladen. Qua inhoud verschilt DPU van het vroegere DAT in die zin dat de goederen door toedoen van de verkoper gelost moeten worden. Dit betekent uiteraard dat de verkoper in de eerste plaats moet nagaan of het lossen op de aangewezen locatie überhaupt mogelijk is en daarvan ook alle kosten moet dragen (bv. speciale kranen, ...).

Vermeldingen in uw contracten

Versie

Aangezien de diverse versies van de Incoterms® naast elkaar bestaan en naast elkaar gebruikt kunnen worden, en er tussen de verschillende versies soms subtiele verschillen bestaan, is het belangrijk dat u steeds de versie vermeldt die u van toepassing wenst te maken, dus bv. “Incoterms® (versie 2020)”.

Plaats

De vermelding van een Incoterm® zonder aanduiding van de plaats is zinloos, u moet steeds een (zo gedetailleerd mogelijke) plaats vermelden. Vermeld dus bijvoorbeeld “FOB (Incoterms® 2020) [plaats van de haven, naam van het schip en nummer van de kade]” of “DPU Congo-Brazzaville, Congo Terminal, Pointe-Noire 6R5J+37, hangar 2”.

  • De Incoterms® zijn modellen die de plaats van levering, de plaats van risico-overdracht, de kostenverdeling tussen koper en verkoper en de verplichtingen inzake documenten en veiligheid regelen. In de toelichting van de ICC vindt u een gedetailleerde omschrijving van de verplichtingen van verkoper en koper dienaangaande. Weet dat u daarvan contractueel kunt afwijken.
  • De Incoterms® versie 2020 brengen enkele wijzigingen aan die uit de praktijk zijn voortgevloeid (‘Delivered at Place Unloaded’ in plaats van ‘Delivered At Terminal’) en vooral verduidelijkend zijn.
  • Vermeld steeds de versie van de Incoterms® waarop u zich baseert en vermeld steeds ook de plaats.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878