RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 07.05.2020

Veranderen van telefoon- of internetabonnement?

U heeft een gsm-, telefoon- en/of internetabonnement maar zou met een andere provider in zee willen gaan. Kan uw huidige provider dan een schadevergoeding van u vragen? Hoe moet u dan eigenlijk uw opzeg geven?

Schadevergoeding betalen?

Wat is er aan de hand? Als u bij een andere provider een goedkoper abonnement of tarief kunt krijgen voor uw vaste telefoonlijn, gsm of internet, dan wilt u allicht wel ‘overstappen’. Elke euro die u op dat vlak kunt uitsparen is nu eenmaal gewonnen.

Wettelijke regels. Als u over maximaal vijf oproepnummers beschikt in uw bedrijf (wat bij de meeste aannemers het geval is), dan bestaat er een wettelijke regeling die aangeeft hoe u onder het contract met uw provider uit kunt. Die regels gelden zowel voor het abonnement voor uw vaste telefoonlijn, gsm of internet alleen als voor een gecombineerd abonnement (waarin u verscheidene diensten tegelijk afneemt).

Tip. Uw provider kan van die regels ook niet afwijken door in de overeenkomst die hij met u sluit (of in zijn algemene voorwaarden) andere afspraken met u te maken. De wettelijke regels zijn nu eenmaal van dwingend recht.

Voor hoelang aangegaan? Ging u het contract met uw provider aan voor een onbepaalde duur, dan kunt u dat sowieso van de ene dag op de andere beëindigen zonder aan uw huidige provider een schadevergoeding te moeten betalen. Is er sprake van een contract voor bepaalde duur, dan zit u daar de eerste zes maanden ‘aan vast’. Na zes maanden kunt u het contract gratis van de ene dag op de andere beëindigen.

Let op! Zet u het contract voor bepaalde duur in de loop van die eerste zes maanden stop, dan kan de provider wel een schadevergoeding van u vragen. Die bedraagt maximaal het forfait dat u voor het abonnement moet betalen gedurende het aantal maanden van het abonnement die nog lopen tot het einde van de zesde maand ervan.

Tip. U hoeft het contract niet van de ene dag op de andere stop te zetten. U kunt er ook voor kiezen om bv. een opzeg van enkele dagen of weken na te leven.

Opzeggen

Hoe opzeggen? Om uw contract op te zeggen kijkt u het best na welke mogelijkheden uw provider daarvoor ter beschikking stelt. Dat kan bv. door een e-mail of sms naar de provider te sturen. Krijgt u geen ontvangstbevestiging, stuur dan een aangetekende brief. Op die manier kan er tenminste geen betwisting bestaan. U hoeft de opzegging overigens niet te motiveren.

Let op! Bij een abonnement voor meerdere diensten samen (bv. een vaste lijn, gsm en internet) kunt u het contract alleen maar ‘in zijn geheel’ opzeggen. Dat deels laten verder bestaan is dus niet zomaar mogelijk.

En als u er een tablet of smartphone bijkreeg? Kreeg u bij uw abonnement een gratis toestel en beëindigt u het abonnement, dan mag u dat toestel behouden. U moet daar dan wel een vergoeding voor betalen gelijk aan de restwaarde van dat toestel op het moment van het beëindigen van uw abonnement. Die restwaarde vindt u terug op de tabel van lineaire terugbetaling die u ontving bij het sluiten van het contract.

Telefoonnummer behouden? Als u van operator verandert, kunt u uw bestaande telefoonnummer behouden. Dit geldt zowel voor wat betreft uw gsm-nummer als voor het nummer van uw vaste lijn.

Let op! Voorwaarde bij uw vaste lijn is wel dat u in dezelfde telefoonzone blijft.

U kunt meestal zonder kosten en zonder opzegtermijn van telefoon, gsm- of internetabonnement veranderen. Kreeg u bij uw abonnement een gratis toestel, dan moet u de restwaarde daarvan betalen. Uw telefoonnummer kunt u wel behouden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878