ATTESTEN - 13.05.2020

Wanneer moet u het quarantaine-attest gebruiken?

Begin mei 2020 werd er in het kader van de coronacrisis (tijdelijk) een nieuw soort attest ingevoerd dat een werknemer kan afgeven aan zijn werkgever om zijn afwezigheid aan te tonen. Het zgn. quarantaine-attest. Waarvoor dient dit precies en wat is het verschil met een ‘klassiek’ attest van arbeidsongeschiktheid?

Waarom is een nieuw attest nodig?

Besmet gezinslid. Patiënten moeten al langer in zgn. (zelf)quarantaine gaan wanneer ze onder hetzelfde dak wonen als een persoon die besmet is met COVID-19. De richtlijnen leggen dan op dat uw patiënt niet meer gaat werken en thuis moet blijven. Die patiënt heeft dan natuurlijk een attest nodig dat dit aantoont t.a.v. zijn werkgever. Maar welk attest moe(s)t u schrijven? Het klassieke attest van arbeidsongeschiktheid was/is eigenlijk niet geschikt, want de werknemer was/is niet ziek, hij moe(s)t alleen thuis blijven, maar een ander soort attest bestond nog niet.

Werknemer zelf besmet. Nu de overheid sinds begin mei de testcapaciteit heeft kunnen opdrijven, wordt de kans ook groot dat de werknemer-patiënt zelf getest kan/gaat worden, ook al heeft hij nog geen symptomen. Stel dat hij positief test, dan mag hij uiteraard ook niet gaan werken, maar moet hij in quarantaine. Dat is een tweede situatie waarvoor een ‘nieuw soort’ attest nodig is.

Medische risicotoestand. Voor patiënten met een medische risicotoestand (bv. mensen met een verzwakte immuunafweer) waarvan al is vastgesteld dat ze gevaar lopen, kon/kan het tenslotte ook af te raden zijn om naar de werkplek te gaan (om besmetting te vermijden). Ook voor deze situatie bestond echter nog geen geschikt attest.

Waarvoor dient het nieuwe attest?

(Gewaarborgd) loon... Als een patiënt-werknemer ziek is ten gevolge van COVID-19 of een andere aandoening, heeft hij in eerste instantie recht op gewaarborgd loon vanwege zijn werkgever (en daarna, als de arbeidsongeschiktheid blijft voortduren, op uitkeringen van het ziekenfonds). De werknemer moet echter de rechtmatigheid van zijn afwezigheid aantonen. Dat gebeurt met een klassiek attest van arbeidsongeschiktheid.

... vs. geen loon. In de situaties waarin een patiënt in quarantaine moet zonder dat hij echt ongeschikt is om te werken, heeft hij echter geen recht op gewaarborgd loon en/of ziekenfondsuitkeringen (want hij is niet ziek), maar eventueel wél op uitkeringen van de RVA (voor werkloosheid wegens overmacht). Opdat ook de werkgever dat onderscheid zou kunnen maken, moet u in deze situaties het quarantaine-attest gebruiken.

Goed om te weten. Het kan ook zijn dat een patiënt die in quarantaine moet, geen uitkeringen aan de RVA zal aanvragen, maar aan telewerk (van thuis uit) zal doen. Ook dán kan hij u echter om een attest voor zijn werkgever vragen; het gaat dan eveneens om het quarantaine-attest.

U kunt een model van een quarantaine-attest, zoals voorgesteld op de website van het RIZIV, downloaden van http://artsenwijzer.be/download  – code AW 30.09.04.

Toepassingsgebied nieuw attest?

Ook buiten ‘de privé’? Het quarantaine-attest geldt, aldus het RIZIV, voor alle patiënten ongeacht hun statuut, dus bv. ook voor ambtenaren en zelfstandigen. Wanneer zij in quarantaine zouden moeten en u daarom om een attest zouden vragen (ambtenaren om aan ‘de werkgever’ te geven, zelfstandigen bv. om het overbruggingsrecht aan te vragen), kunt u dus eveneens dit model gebruiken.

Alleen als iemand COVID-19-symptomen heeft en daardoor niet meer kan werken, heeft hij recht op gewaarborgd loon en ziekenfondsuitkeringen. Als men enkel positief zou testen zonder symptomen, heeft men daarentegen recht op RVA-uitkeringen. In dit laatste geval is het quarantaine-attest van toepassing.


Uw volgende stap


Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878