ACTUALITEIT - BEDRIJFSWAGEN - 14.05.2020

Welke CO2 -uitstoot gebruiken in 2020 en vanaf 2021?

Voor de fiscaliteit van beroepsmatig gebruikte personenauto’s is de CO2 -uitstoot al lang een essentieel gegeven. De officiële methode om die uitstoot te meten is enkele jaren geleden gewijzigd. Wat zijn daarvan de fiscale gevolgen?

Overgangsregeling voor 2020

Twee uitstootnormen. Een van de gevolgen van de zgn. dieselgate is dat op Europees vlak de meting van de CO2 -uitstoot gewijzigd is. De uitstoot wordt, voor nieuwe modellen sinds 01.09.2017 en voor bestaande modellen sinds 01.09.2018, vastgesteld op basis van de WLTP-norm, in plaats van de vroeger gebruikte NEDC-norm. Normaal gezien is de uitstoot volgens de WLTP-norm hoger dan volgens de NEDC-norm.

Tip. Autoconstructeurs zijn verplicht om tot eind 2020 op het gelijkvormigheidsattest zowel de WLTP-waarde (in rubriek 49.4) als de NEDC 2.0-waarde te vermelden, dat is de naar NEDC omgerekende WLTP-waarde (in rubriek 49.1). Sinds 01.01.2020 is die dubbele vermelding niet meer verplicht, behalve, tot en met 31.12.2022, voor nieuwe auto’s waarvan de gemeten NEDC 2.0-waarde minder dan 50 g/km bedraagt.

Fiscale gevolgen. Zowel voor het aftrekpercentage van autokosten (art. 66, §1 WIB 92) , als voor het VAA auto (art. 36, §2 WIB 92) is de CO2 -uitstoot van de auto een essentieel gegeven. Hoe hoger de uitstoot, hoe lager het aftrekpercentage en hoe hoger het VAA. Verder worden plug-inhybrides met een CO2 -uitstoot van meer dan 50 g/km beschouwd als fakehybrides, zodat er daarvoor rekening gehouden moet worden met de uitstoot van de overeenstemmende niet-hybride auto (art. 66, §14, lid 3 en 6-8 WIB 92) .

Overgangsregeling. Omdat het niet redelijk is dat de fiscaliteit voor bestaande auto’s verzwaard zou worden enkel en alleen omdat de CO2 -uitstoot anders gemeten wordt, had de fiscus verleden jaar al een overgangsregeling aanvaard. Die regeling houdt in dat u fiscaal tot eind 2020 de NEDC 2.0-waarde mag blijven gebruiken, ook als de auto na 01.09.2017 of 2018 ingeschreven is, en het gelijkvormigheidsattest dus ook een WLTP-waarde vermeldt.

Overgangsregeling wordt verlengd

FAQ-lijst autokosten. De fiscus heeft onlangs een lijst met veelgestelde vragen, een zgn. FAQ-lijst, gepubliceerd over het aftrekpercentage van beroepsmatige autokosten. De lijst bevat momenteel nog maar één vraag, nl. met welke CO2 -uitstootwaarde moet u rekening houden om dat aftrekpercentage te bepalen? Het antwoord is dat de overgangsregeling ook na 2020 toepasselijk blijft.

Tip. De al sinds 2012 bestaande FAQ-lijst over het VAA auto werd ook in die zin aangepast (vraag 41).

Concreet. Vanaf 01.01.2021 zijn er drie mogelijkheden. Is de auto ingeschreven vóór 01.09.2017 (nieuw model) of 01.09.2018 (bestaand model), dan vermeldt het gelijkvormigheidsattest enkel een NEDC-waarde. U kunt dus enkel die waarde gebruiken. Is de auto ingeschreven tussen 01.09.2017 of 01.09.2018 en 31.12.2020, dan vermeldt het gelijkvormigheidsattest beide waarden en heeft u de keuze. Normaal gezien kiest u dan het best voor de NEDC 2.0-waarde vermits die bijna altijd de laagste zal zijn. Gaat het tot slot om een auto die ingeschreven wordt vanaf 01.01.2021, dan zal u op het attest meestal enkel een WLTP-waarde vinden en moet u die dus gebruiken.

Tip. U mag wel nog altijd kiezen wanneer de constructeur vrijwillig of verplicht toch nog beide waarden zou vermelden.

Let op! De fiscus zegt voor de volledigheid wel dat zijn standpunt maar van toepassing is tot een eventuele wetswijziging.

Indien het gelijkvormigheidsattest zowel de WLTP- als de NEDC 2.0-waarde vermeldt (dat is voor auto’s ingeschreven tussen 01.09.2017 of 01.09.2018 en 31.12.2020, en soms voor vanaf 01.01.2021 ingeschreven auto’s), dan mag u kiezen welke waarde u fiscaal gebruikt. Normaal gezien is de NEDC 2.0-waarde het laagst en daarom de beste keuze.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878