OFFERTES & CONTRACTEN - MIN- & MEERWERKEN - 18.06.2020

Als uw klant na de betaling toch nog opmerkingen heeft...

U voerde werken uit bij een klant waarna die uw factuur ook betaalde. Enkele dagen nadien beweert hij dat er nog allerhande gebreken zijn aan de werken. Kan hij die nog inroepen en met welke spelregels moet u dan rekening houden?

Klachten na uitgevoerde werken

Waarover gaat het? Een collega voerde schilderwerken uit bij een klant. Nadat de werken klaar waren (uw collega dacht dat de klant tevreden was), werd ook de rekening van uw collega zonder meer betaald. Enkele dagen nadien hing de klant echter plots aan de lijn met de mededeling dat hij toch niet tevreden was over het werk en dat dit her en der maar al te slordig zou zijn uitgevoerd. Ook waren er zogenaamd enkele vlekken op het nieuwe schilderwerk. Maar moest uw collega dat zomaar aanvaarden en een en ander nog gaan bijwerken?

Oplevering? Als u werken doet bij een klant, dan wordt er op het einde daarvan in principe een oplevering gedaan. Dat is het moment waarop uw klant de werken aanvaardt en eventuele opmerkingen laat kennen.

Zichtbare gebreken. Vanaf het moment van die oplevering kan uw klant zich ook niet meer beroepen op zogenaamde zichtbare gebreken in de werken die u bij hem deed. Dat zijn gebreken die bij een eerste controle van de werken direct opvallen (bv. slordig of slecht uitgevoerd werk, het ontbreken van bepaalde zaken, het gebruik van zichtbaar verkeerde materialen, enz.). U kunt dat natuurlijk wel nog altijd om commerciële redenen gaan oplossen...

Wat met de verborgen gebreken? Na de oplevering kan uw klant u wel nog aansprakelijk stellen voor verborgen gebreken in de werken. Denk bv. maar aan het geval dat de verf enkele maanden na de schilderwerken in blazen trekt of begint af te blaren.

Hoe het best aanpakken?

Altijd schriftelijk? U kunt natuurlijk op veilig spelen en zo’n oplevering ‘schriftelijk’ laten verlopen. U maakt dan een document op (dat u uw klant ook laat ondertekenen) waarin u aangeeft dat er een oplevering is, dat uw klant de werken aanvaardt en geen opmerkingen heeft behalve diegene die uitdrukkelijk op het document aangegeven worden. Zeker voor kleinere werken is het echter niet gebruikelijk om op die manier te werk te gaan en een schriftelijke oplevering te doen.

Wat met de zichtbare gebreken? Toch betekent dit niet dat u dan nooit kunt zeggen dat u niet meer instaat voor zichtbare gebreken. U kunt namelijk soms ook inroepen dat er een impliciete oplevering en aanvaarding van de werken was. Meer bepaald kunt u dat weleens doen als uw klant uw facturen betaalde zonder opmerkingen te maken of zonder dat die een deel van de factuur ‘inhield’. Ook als de klant de werken zonder voorbehoud in gebruik neemt, kunt u dat weleens argumenteren.

Kleine lettertjes. U kunt in uw algemene voorwaarden ook afspraken op dit vlak maken. Zo kunt u bijvoorbeeld bepalen dat zichtbare gebreken uiterlijk ingeroepen moeten worden bij de betaling van uw eindfactuur en dat de betaling daarvan of de ingebruikname van de werken aanzien worden als een stilzwijgende oplevering en aanvaarding. Door zo’n bepaling op te nemen, vermijdt u alvast later discussies op dit vlak.

Let op! Als de wet Breyne toepassing vindt (verkoop op plan), zijn die afspraken niet zomaar geldig. Er moet dan een voorlopige en een definitieve oplevering gebeuren, waarbij tussen beiden minstens een jaar moet liggen.

Deed u geen echte oplevering van uw werken, dan kunt u weleens inroepen dat die impliciet gebeurde doordat uw klant uw rekening betaalde of de werken in gebruik nam. U kunt op die basis weigeren om in te staan voor zichtbare gebreken die nog ingeroepen worden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878