Goed fiscaal nieuws voor auto’s: nog geen WLTP in 2021?
Fiscaal belang van de CO2 -uitstoot
Voor uw fiscale aftrek. De hoogte van de CO2 -uitstoot is een belangrijk element in de bepaling van de fiscale aftrek van een auto. Hoe hoger immers de CO2 , hoe lager het aftrekpercentage zal zijn dat u kunt toepassen. Dit geldt zowel in de personen- als in de vennootschapsbelasting.
Voor het VAA. Daarnaast is de CO2 -uitstoot ook een belangrijk element in de bepaling van het belastbare voordeel voor het privégebruik van een auto van de vennootschap. Hoe hoger nl. de CO2 , hoe hoger dat dit VAA zal zijn (en hoe meer belastingen het u privé kost).
Van NEDC 2.0 naar WLTP in 2021?
WLTP leidt tot hogere CO2... Ingevolge Europese reglementering moet er een strengere methode gebruikt worden om de CO2 -uitstoot te meten. Vroeger gebruikte men de NEDC-methode, maar in de nasleep van de dieselgate-affaire is de WLTP-methode ontwikkeld. We besparen u de details, maar volgens deze methode zal de CO2 al snel met 10 à 30 g/km stijgen t.o.v. de zgn. omgerekende NEDC 2.0. Deze laatste werd tijdelijk als compromis gebruikt en is eigenlijk de WLTP-waarde die opnieuw omgezet wordt naar NEDC.
... maar de fiscus blijft soepel... Aanvankelijk werd er gevreesd dat de fiscus vanaf 2021 de hogere CO2 -uitstoot volgens de WLTP zou gebruiken. Uit een recent bericht blijkt echter dat dit niet per se het geval zal zijn (bericht op Fisconetplus, 25.03.2020) . Wanneer het gelijkvormigheidsattest zowel de WLTP als de NEDC 2.0 vermeldt, mag u in 2021 nl. ook van deze laatste blijven uitgaan om het VAA en de fiscale aftrek te bepalen.
... als beide vermeld worden. De Europese voorschriften stellen dat de autoconstructeurs tot eind 2020 niet alleen de WLTP, maar ook de NEDC 2.0 moeten vermelden. Voor een auto die nog in 2020 geleverd wordt, is er dus geen probleem. Vanaf 2021 moeten de autoconstructeurs de NEDC 2.0 daarentegen niet meer vermelden, maar mogen ze het nog wel. Voor wagens die pas na 2020 gekocht en geleverd worden, is het dus nog afwachten...
Let op! De toegeving dat ook de NEDC 2.0 in 2021 eventueel nog gebruikt kan worden, geldt slechts totdat een (nieuwe) regering mogelijk andere regels invoert, zo voegt de fiscus eraan toe.
Wat betekent dit in cijfers?
Voor het VAA. Het hangt natuurlijk af van het bedrag van de cataloguswaarde (hoe hoger die is, hoe groter het verschil zal zijn), maar als we van bv. € 75.000 uitgaan, zou 30 g/km extra CO2 al gauw in een VAA resulteren dat € 100 per maand stijgt.
Voor de fiscale aftrek. Op dit vlak zou het effect van de toepassing van de WLTP minder erg geweest zijn. Ook met NEDC 2.0 zitten de meeste modellen van de zonet vermelde prijsklasse immers maar hoogstens rond de 50% aftrekpercentage.
Voor een plug-inhybride. Met zo’n auto doet u mogelijk het grootste profijt wanneer er nog geen WLTP toegepast moet worden. Doordat er anders 10 à 30 g/km CO2 bij zou komen, dreigde uw auto mogelijk vanaf 2021 immers als een zgn. fakehybride beschouwd te worden – met catastrofale gevolgen voor zowel VAA als aftrek – terwijl dat nu hopelijk niet het geval is. Die CO2 mag immers, zoals u weet, niet hoger zijn dan 50 g/km.