RECHT - LEVERANCIER - 02.06.2020

Uw leverancier in de WCO-procedure, wat nu?

U hoorde dat een van uw leveranciers door de coronacrisis de zgn. WCO-procedure aangevraagd heeft. Wat is dat precies en wat betekent dat voor u? Kunt u daar dan niets meer bestellen en bent u betaalde voorschotten kwijt?

WCO-procedure

Een leverancier zit in die procedure? U vangt het gerucht op dat een van uw belangrijke leveranciers met financiële problemen te kampen heeft en misschien zelfs een WCO-procedure aangevraagd zou hebben.

Wat is dat eigenlijk? Een WCO-procedure is de opvolger van het vroegere gerechtelijk akkoord. De Wet betreffende de continuïteit van de ondernemingen (WCO) is een wet die een onderneming tijdelijk bescherming biedt tegen schuldeisers. Ze is een soort ‘laatste strohalm’ voor firma’s en zelfstandigen in slechte papieren.

Concreet. De ondernemer krijgt de mogelijkheid om tijdelijk (doorgaans een zestal maanden) zijn schulden niet meer verder te moeten betalen. In die periode wordt dan een herstelplan opgemaakt, dat meestal neerkomt op een afbetalingsplan en/of kwijtschelding van een deel van de schulden.

Dus bijna failliet? Eigenlijk wel, maar een WCO-procedure betekent dat er nog een kans bestaat dat alles goed komt en de leverancier in kwestie er weer bovenop komt.

Hoe weet u of dat klopt? Als klant krijgt u daar geen bericht van. Alleen wie nog geld tegoed zou hebben van de leverancier (zijn eigen leveranciers dus), wordt op de hoogte gebracht (en moet ook een aangifte van schuldvordering indienen).

Tip.  Als u geen geld tegoed heeft van uw leverancier, dan zal u het in het Staatsblad moeten lezen (ziehttps://www.ejustice.just.fgov.be/tsv/tsvn) . Geef de bedrijfsnaam in als zoekterm.

Het is zo, wat is het gevolg?

Wat als u iets besteld had? Geen paniek, uw leverancier is nog niet failliet. Als het meteen een faillissement geweest zou zijn, kon u uw volgende levering(en) wellicht vergeten. Als u dan een voorschot betaald zou hebben, was u het hoogstwaarschijnlijk kwijt. Bij een WCO-procedure verandert er in principe voor u niets, de lopende bestellingen zullen normaal geleverd worden. In feite is er dus geen reden om uw bestellingen bv. te annuleren.

En nieuwe bestellingen?

Dat blijft in principe mogelijk. De gewone bestellingen zullen in principe dus geleverd worden (zolang de WCO-procedure loopt tenminste).

Is dat niet riskant? In principe zal uw leverancier zijn best blijven doen om goed te blijven leveren. Hij moet immers blijven draaien of het is gedaan met hem. Dus dat hoeft u niet tegen te houden om toch nog iets te bestellen. Voor bestellingen op korte termijn kan het geen kwaad om met uw leverancier te blijven verder werken. Gaat het om belangrijke bestellingen op langere termijn, dan wacht u beter af of kunt u misschien op zoek gaan naar een andere leverancier.

Tip.  Bestel enkel iets dat op korte termijn geleverd kan worden. Zo verkleint u de kans dat u de levering misloopt.

Vermijd een groot voorschot. Vermijd in elk geval dat u een groot voorschot moet betalen. Als er dan toch een faillissement zou komen, bent u wel uw bestelling kwijt, maar geld heeft u dan niet rechtstreeks verloren. Doet u een nieuwe bestelling, dan kunt u dus als u normaal gezien een voorschot betaalt, proberen om die afspraak aan te passen.

Als uw leverancier een WCO-procedure aanvroeg, betekent dat niet dat uw reeds gedane bestellingen vervallen. U kunt ook nieuwe bestellingen plaatsen, maar doe dat enkel als ze op korte termijn geleverd kunnen worden. Probeer ook te bekomen dat u geen voorschot moet betalen, want bij een faillissement bent u het kwijt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878