RECHT - GEBREKKIGE LEVERING - 03.09.2020

Als uw klant zelf wat gaat repareren...

Een klant vraagt u om een probleem onder garantie te herstellen. U stelt vast dat hij daar zelf voor verantwoordelijk is of dat hij extra schade veroorzaakte door zelf het probleem te willen oplossen. Moet u in dat geval nog garantie geven? Hoe gaat u het best te werk?

Nog garantie geven?

Waarover gaat het? U plaatste een nieuwe verwarmingsketel of nieuwe ramen bij een klant. Enkele maanden later laat die u weten dat er een en ander mis is met de werken die u deed waarbij hij u vraagt om die onder garantie te komen herstellen. Op het moment dat u ter plaatse bent, stelt u vast dat uw klant door een verkeerde manipulatie het probleem veroorzaakte of dat hij zelf zonder succes geprobeerd heeft om het probleem op te lossen en daardoor enkel maar bijkomende schade veroorzaakt heeft. Moet u dan nog garantie geven?

Verkeerde manipulatie. Veroorzaakte uw klant zelf de schade, dan draait hij daar voor op. Hij kan dan in beginsel niet vragen dat u garantie geeft. Is de schade beperkt en gaat het om een goede klant, dan zou u natuurlijk nog altijd vanuit commerciële overwegingen het probleem toch kunnen oplossen zonder daarvoor een vergoeding te vragen.

Let op! Het is iets anders als uw klant bv. kan aantonen dat u onvoldoende uitleg gaf of er zelfs een fout stond in een gebruiksaanwijzing die u hem bezorgde. Hij kan dan eventueel wel vragen dat u het probleem op uw kosten oplost.

Schade door ‘eigen herstelling’. Het staat ook buiten kijf dat uw klant niet kan vragen dat u op uw kosten ‘rechtzet’ wat hij zelf stukgemaakt heeft op een moment dat hij probeerde iets te herstellen aan de werken die u bij hem deed. U kunt daar dus perfect een rekening voor sturen aan uw klant.

Hoe gaat u het best te werk?

Offerte opmaken. Om discussies te vermijden maakt u het best eerst een offerte op van wat de herstelling uw klant zal kosten. Geef daarin meteen aan dat, gelet op wat uw klant zelf deed, de herstelling niet onder garantie gebeurt. Laat uw klant de offerte voor akkoord ondertekenen. Ga pas nadien ook tot de herstelling over.

En het eigenlijke probleem? Was er vóór uw klant ‘zelf aan de slag ging’ al sprake van een probleem en is dat er ook nog na wat hij zelf deed, dan zijn de kosten om dat op te lossen wel voor u als u hiervoor normaal gezien ook garantie had moeten geven. U kunt dan enkel de meerkost die door uw klant veroorzaakt werd op hem ‘afwimpelen’. De oplossing van het eigenlijke probleem moet u wel op u nemen, net als van de schade die er zonder de ‘tussenkomst’ van uw klant ook geweest zou zijn.

Tip. Geeft u meer garantie dan wat u wettelijk moet geven (bv. u geeft sowieso tien jaar garantie ook al verplicht de wet u daar niet toe), dan kunt u in de garantievoorwaarden wel bepalen dat deze extra garantie vervalt als uw klant zelf tracht om een herstelling uit te voeren.

Hij bracht aanpassingen aan. Bracht uw klant destijds aanpassingen aan aan de werken die u deed (of liet hij dat doen door een andere aannemer), dan kunt u al eveneens zeggen dat dit niet langer uw verantwoordelijkheid is.

Tip. U kunt dan als er zich een probleem voordoet, immers zeggen dat uw klant niet meer kan bewijzen dat het probleem te wijten is aan wat u uitvoerde.

Let op! Als uw klant het tegendeel kan bewijzen, riskeert u in zo’n geval alsnog garantie te moeten geven.

U moet geen garantie geven voor verkeerde manipulaties door uw klant of voor schade die uw klant veroorzaakte door zelf iets te repareren. Geeft u meer garantie dan wettelijk verplicht, dan kunt u bepalen dat die vervalt als uw klant zelf tracht een herstelling uit te voeren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878