Beroepsgebruik auto en realitycheck op afgelegde kilometers
Twee of drie soorten kilometers
Privé versus beroeps. Heeft u een vennootschap, dan is het beroepsgebruik van uw auto altijd 100%. Er is dan geen discussie, maar u wordt ‘in ruil’ belast op een zgn. VAA voor privégebruik. Heeft u geen vennootschap, dan worden uw aftrekbare autokosten daarentegen bepaald in functie van een geraamd beroepsgebruik, bv. 5/7.
Woon-werkverkeer. Sommigen hebben een ‘vaste plaats van tewerkstelling’ en rijden elke dag van thuis naar daar. Dit woon-werkverkeer is ‘apart’ aftrekbaar tegen € 0,15 per km. Het punt is nu dat u bij de raming van het beroepsgebruik niet mag vergeten dat er ook privé- en/of woon-werkverkeer moet/kan zijn.
Wat is er gebeurd?
De feiten. Een belastingplichtige brengt 90% van zijn autokosten in als beroepskosten. Het gaat hier weliswaar om een loontrekkende (die een baanjob heeft), maar dezelfde principes zijn op u van toepassing. Omdat de controleur meer uitleg wil over de (hoogte van de) autokosten, bezorgt de belastingplichtige de fiscus facturen en een gedetailleerde lijst, ondertekend door zijn werkgever, van alle locaties die hij voor zijn beroep bezocht.
De fiscus. Aan de hand van de onderhoudsfacturen van de laatste jaren berekent de controleur de evolutie van het totaal aantal kilometers. Uit deze berekening blijkt dat er iets niet klopt. Het aantal beroepskilometers volgens de lijst van de locaties is nl. hoger dan het totaal aantal kilometers voor het gecontroleerde jaar, zelfs zonder ook maar één privékilometer te tellen. Bijgevolg wordt een groot deel van de aftrek van de autokosten verworpen.
Wat heeft de rechter gezegd?
Net als in eerste aanleg krijgt de fiscus ook in beroep gelijk (Antwerpen, 09.04.2019) . In eerste instantie benadrukt het hof dat het aan de belastingplichtige is om het juiste aantal kilometers en het beroepsgebruik aan te tonen, wat in casu niet of nauwelijks gebeurd is. Aan de uitleg dat er in realiteit minder kilometers gereden werden, omdat niet alle verplaatsingen bij zijn woonplaats startten en dat er ook beroepsmatige verplaatsingen met een vervangwagen gedaan werden, hecht het hof bovendien geen geloof.
Wat moet u ervan onthouden?
Km-stand moet vermeld worden... Sinds de invoering van de Car-Pass wordt de kilometerstand van een auto bij elke tussenkomst in een garage, een bandencentrale, de autokeuring, enz. vermeld op de factuur en geregistreerd in een databank.
... dus is realitycheck nodig... De fiscus kan dus perfect nagaan hoeveel kilometer er met een auto gereden wordt, zodat het zeker nuttig kan zijn om uw ingebrachte autokosten nog eens aan een realitycheck te onderwerpen op dat vlak.
... zeker bij woon-werkverkeer. Stel, u woont op 20 km van uw zaak en uit de facturen van uw autokosten, die u voor 80% inbrengt, blijkt dat u in totaal 30.000 km per jaar doet. Op zich lijkt dit geen probleem, maar in realiteit is dit onmogelijk. U claimt nl. 24.000 beroepsmatige kilometers (30.000 x 80%), terwijl u al voor ± 9.000 km woon-werkverkeer heeft (stel 225 dagen x 40 km) en u eigenlijk ook nog privékilometers zou moeten tellen.