LOON - ALTERNATIEF BELONEN - 17.09.2020

Fietsvergoeding én bedrijfsfiets: te veel van het goede?

Stel, een fietsvergoeding is verplicht in uw sector of u wilt zo’n vergoeding vrijwillig toekennen. Hoe zit dat dan als een werknemer ook een bedrijfsfiets ter beschikking krijgt? Kunt u die twee voordelen dan combineren of is dat te veel van het goede?

Fietsvergoeding én bedrijfsfiets

Fietsvergoeding. Voor werknemers die met de fiets naar het werk komen, bestaat er het systeem van de ‘vrijgestelde’ fietsvergoeding. ‘Vrijgesteld’ betekent dat er geen RSZ-bijdragen of bedrijfsvoorheffing op verschuldigd zijn. Het bedrag ervan is vastgesteld op max. € 0,24 per effectief met de fiets afgelegde kilometer.

Let op!  Omdat de fietsvergoeding gekoppeld is aan effectieve fietskilometers, is het een bedrag dat in principe varieert per maand naargelang van het aantal ‘fietsdagen’. Het kan dus eigenlijk geen vast bedrag per maand zijn.

Niet verplicht, tenzij in de sector. Op zich is de toekenning van zo’n fietsvergoeding meestal niet verplicht, maar is het een ‘extraatje’ dat u toekent. In meer en meer sectoren is een fietsvergoeding voor een bepaald minimumbedrag echter wél verplicht.

Werknemer heeft ook een bedrijfsfiets. Veel werkgevers kopen of leasen immers zelf een fiets voor hun werknemer, want ook dat is heel voordelig. Stel, u koopt/leaset zelf een fiets voor de werknemer; hij gebruikt die voor het woon-werkverkeer, maar hij mag die ook privé gebruiken. Hij betaalt er dan geen belastingen op, geen RSZ en u mag de kosten van de aankoop fiscaal aftrekken (sinds 1 januari 2020 voor 100%).

Goed om te weten. Net zoals er bedrijfswagens geleased kunnen worden, kan dat ook met bedrijfsfietsen. Een populaire trend, omdat de kosten vooraf vastliggen en de keuzemogelijkheden groot zijn.

Een dubbel voordeel, kan dat wel? Een abonnee is volgens de sector waartoe hij behoort verplicht om zo’n fietsvergoeding toe te kennen. Nu vroeg hij zich af hoe dat dan zit met werknemers die niet met hun eigen fiets rijden, maar die een bedrijfsfiets hebben. Zijn die twee wel te combineren, want uiteindelijk lijkt het dan wel alsof u dezelfde kosten twee keer betaalt?

‘Cumul’ met fietsvergoeding is toegelaten. De belastingvrije fietsvergoeding kan immers een compensatie zijn voor bijkomende kosten, zoals voor kledij. In ieder geval hoeft u dat niet te verantwoorden naar de fiscus en de RSZ toe.

Let op!  In de meeste paritaire comités waar zo’n fietsvergoeding verplicht is, moet u die dan ook toekennen aan werknemers die een bedrijfsfiets hebben en daarmee naar het werk komen.

Wel een extra check nodig

Effectief te gebruiken voor woon-werkverkeer! Het voordelige systeem van de bedrijfsfiets geldt als de werknemers effectief af en toe met de fiets naar het werk komen.

Tip. De fiets moet niet voor het gehele traject gebruikt worden. Het volstaat dat die fiets gebruikt wordt voor een deel van het woon-werktraject, bv. van de woonplaats tot aan de bushalte of het station.

Dus minstens één fietsvergoeding! Indien u een fietsvergoeding betaalt voor de woon-werkkilometers, doe dan vóór het einde van elk jaar een check of de werknemer met de bedrijfsfiets wel degelijk ooit een fietsvergoeding gehad heeft, want anders zou dit betekenen dat hij de fiets nooit gebruikt heeft voor woon-werkverplaatsingen. De RSZ of de fiscus kunnen dit immers controleren.

Een fietsvergoeding en een bedrijfsfiets kunt u perfect combineren zonder de voordelen van beide systemen te verliezen. Voorwaarde is dan wel dat de bedrijfsfiets effectief gebruikt wordt voor woon-werkverkeer. Om dat te controleren, zullen de RSZ en/of de fiscus in zo’n geval nagaan of u effectief minstens één fietsvergoeding toekende.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878