RECHT - OFFERTES & CONTRACTEN - 17.09.2020

Geen aankoopbewijs, geen garantie?

Een klant vraagt u garantie op een product waarvan hij beweert dat hij dit in uw winkel kocht. Kunt u vragen dat hij eerst het aankoopbewijs voorlegt? Moet u ook garantie geven als de klant de originele verpakking niet meer heeft?

Garantie

Hoelang garantie? Als winkelier moet u aan uw particuliere klanten in principe twee jaar garantie geven op de producten die ze bij u kopen.

Tip. Zijn er al zes maanden verstreken sinds de aankoop, dan kunt u wel vragen dat uw klant aantoont dat het gebrek al aanwezig was bij de levering.

Aankoopbewijs voorleggen? Opdat u garantie moet geven, kunt u wel degelijk vragen van uw klant dat die bewijst dat hij het product bij u aankocht. Anders heeft u nu eenmaal met uw klant geen contractuele relatie en moet u die in principe geen garantie geven, ook al gaat het om een product van een merk dat u in uw winkel ook verkoopt. Bovendien kunt u het aankoopbewijs vragen om te zien wanneer de aankoop gebeurde. Zo kunt u te weten komen of de aankoop wel gebeurde in de periode van twee jaar vóór uw klant bij u langskomt met de herstelling.

Let op 1! Er kunnen wel andere afspraken zijn met uw leverancier. Zo kan er perfect overeengekomen zijn dat u klanten die elders een product van dat merk kochten wel moet helpen (door het product bv. op te sturen naar de leverancier).

Let op 2! Uw klant moet niet noodzakelijk de factuur of het aankoopbonnetje kunnen voorleggen. Het volstaat dat hij gelijk welk bewijs voorlegt van de aankoop bij u. Zo kan hij bv. een leveringsbon van u voorleggen, een rekeninguittreksel waaruit zijn Bancontact-betaling bij u blijkt, enz.

Let op 3! Als de aankoopdatum niet dezelfde is als de leveringsdatum, dan is de leveringsdatum bepalend om te weten vanaf wanneer de wettelijke garantietermijn begint te lopen.

Originele verpakking vereist?

Originele verpakking? U kunt niet van de klant vragen dat die het te herstellen product in de originele en onbeschadigde verpakking bij u binnenbrengt opdat u garantie zou moeten geven. Het feit dat uw klant die verpakking niet meer heeft (of die in slechte conditie is), is dus geen reden om geen garantie te moeten geven.

Tip. Is de verpakking zwaar beschadigd en blijkt daaruit dat de klant het product bv. op een vochtige locatie stockeerde waardoor het beschadigd raakte, dan kan dat natuurlijk wel een argument zijn om geen herstelling onder garantie te moeten doen.

Commerciële garantie? Beroept uw klant zich niet op de wettelijke maar op een commerciële garantie die u of de leverancier gaf (en die de wettelijke garantie te boven gaat), dan gelden er andere regels. U kunt dan van de klant wel eventueel vragen dat die het product in zijn originele verpakking binnenbrengt, als dat zo voorzien is. Er kunnen in dat geval al eveneens andere voorwaarden gesteld worden om die extra garantie te kunnen claimen, zoals het voorleggen van het garantiebewijs of de originele aankoopfactuur, enz.

Verkopen aan ondernemer. Kocht een andere ondernemer het product bij u aan (en niet een particulier) dan geldt de wettelijke garantie van twee jaar niet. De voorgaande regels zijn dan ook niet zomaar van toepassing.

Let op! De klant kan dan wel een beroep doen op de wettelijke regels van nl. de verborgen gebreken. U kunt ook hier echter wel vragen dat hij het bewijs levert dat hij het product wel degelijk bij u aankocht.

Beroept een klant zich op de wettelijke garantie van twee jaar op een product dat hij zogenaamd bij u kocht, dan kunt u vragen dat hij een aankoopbewijs voorlegt. U kunt integendeel niet vragen dat hij het product in de originele verpakking binnenbrengt. Bij een (langere) commerciële garantie kan dit echter anders liggen, indien zo bepaald.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878