AANSPRAKELIJKHEID - TIENJARIGE AANSPRAKELIJKHEID - 17.09.2020

Langer dan tien jaar garantie geven door de coronacrisis?

Een klant beroept zich op uw tienjarige aansprakelijkheid voor werken die u elf jaar geleden startte. Vanaf wanneer begint die termijn precies te lopen? Kan uw klant zich beroepen op de coronacrisis om langer garantie te krijgen?

Aanvang tienjarige aansprakelijkheid

Even schetsen. Als aannemer bent u zoals u weet tien jaar aansprakelijk voor ‘zware’ verborgen gebreken. Dat zijn gebreken die van die aard zijn dat ze de stevigheid van het gebouw of van een belangrijk onderdeel ervan in het gedrang brengen.

Tip. Dat betekent dan ook dat de tienjarige aansprakelijkheid eerder iets uitzonderlijks is. Uw klant kan daar met andere woorden geen beroep op doen voor het minste wat er naderhand misgaat met de werken die u deed.

Beginpunt. De garantietermijn van tien jaar die u moet geven, begint te lopen vanaf de oplevering van de werken die u deed. Zijn er twee opleveringen geweest (een voorlopige en een definitieve), dan loopt de tien jaar vanaf de definitieve oplevering.

Tip. U kunt in de aannemingsovereenkomst die u sluit of in uw algemene voorwaarden andere afspraken maken met uw klant. Zo kunt u bv. perfect bepalen dat de termijn voor de tienjarige aansprakelijkheid begint te lopen vanaf de voorlopige (en niet de definitieve) oplevering. Onnodig te zeggen dat u er alle belang bij heeft om een dergelijke bepaling ook effectief in uw overeenkomst op te nemen.

Let op! Als u als aannemer binnen de tien jaar bepaalde grote herstellingen uitvoert, begint een nieuwe termijn van tien jaar te lopen vanaf die herstelling voor de werken die het voorwerp van de herstelling uitmaakten.

Welke gebreken moeten er al zijn? Het volstaat overigens dat er binnen die tien jaar een gebrek aan het licht komt dat de stevigheid van het gebouw of een van zijn belangrijke onderdelen op korte of langere termijn in het gedrang brengt of kan brengen.

Let op! Het is dus met andere woorden niet noodzakelijk dat de stevigheid van het gebouw ook daadwerkelijk binnen de termijn van tien jaar in het gedrang komt.

Tot wanneer loopt die termijn?

Dagvaarding nodig. Binnen de termijn van tien jaar moet de klant een procedure gestart zijn om uw aansprakelijkheid in te roepen. Is dat niet het geval, dan is zijn aanspraak te laat en kan hij niet meer van u vragen dat u alsnog garantie geeft. De tien jaar is nu eenmaal wat men noemt een ‘vervaltermijn’.

Tip. Als uw klant u enkel maar contacteert binnen de tien jaar is dat niet voldoende. Start hij dan nadien alsnog een procedure, dan kunt u zeggen dat dit te laat is. Het volstaat zelfs niet dat hij u binnen de tien jaar alleen maar een aangetekend schrijven stuurt.

Let op! Als de procedure tijdig gestart is, is de duur daarvan niet meer van belang om te weten of de garantietermijn van tien jaar nog loopt. De begindatum van de procedure (lees: de dagvaarding die uw klant uitbrengt) is bepalend om te weten of hij tijdig was om de garantie te vragen.

Verlenging door corona? De coronacrisis zorgt niet altijd voor een verlenging van de termijn van tien jaar, tenzij die juist in die periode afliep. Als de einddatum om de tienjarige aansprakelijkheid in te roepen namelijk viel in volle coronacrisis, dan kwam de wetgever uw klant ter hulp. Zo werd voorzien dat als de normale termijn om de tienjarige aansprakelijkheid in te roepen verstreek in de periode van 9 april tot met 17 mei deze verlengd werd tot 17 juni.

Om zich tijdig op uw tienjarige aansprakelijkheid te kunnen beroepen, moet uw klant u in principe dagvaarden binnen de tien jaar na de voorlopige oplevering. Verstreek die termijn in volle coronacrisis, dan werd die wel verlengd.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878