CENTRAAL AANSPREEKPUNT - 03.09.2020

Toepassingsgebied CAP fors uitgebreid

Initieel moesten enkel bankrekeningen en de daaraan verbonden contracten bij het Centraal Aanspreekpunt (CAP) gemeld worden. De toegang tot de databank was ook beperkt. Intussen is het CAP een superdatabank, die toegankelijk geworden is voor heel wat verschillende personen. Sinds 1 januari 2020 moeten ook de verzekeraars informatie aanleveren. Kunt u uw gegevens zelf ook inzien en controleren?

Centraal Aanspreekpunt. De informatie over rekeningen en financiële contracten, die door natuurlijke personen (en rechtspersonen) gehouden worden bij financiële instellingen in België of in het buitenland, wordt gecentraliseerd in één databank, het Centraal Aanspreekpunt (CAP). De CAP-wet 2018 breidde de lijst met instellingen die verplicht zijn om gegevens mee te delen aan het CAP gevoelig uit. Sindsdien zijn de kredietinstellingen, beursvennootschappen, betalingsinstellingen, instellingen voor elektronisch geld en bemiddelaars inzake valutahandel en leasingondernemingen gehouden om gegevens door te geven wat betreft Belgische rekeningen en contracten. Buitenlandse bankrekeningen moeten sinds 2015 door de titularis zelf gemeld worden en dit uiterlijk op de datum waarop ze hun aangifte in de personenbelasting indienen (art. 307, §1, lid 2 WIB) .

Welke informatie? Naast de identificatiegegevens van de houders, medehouders en volmachtdragers van bank- of betaalrekeningen en de hoofdcontractant van een financieel contract moet ook informatie meegedeeld worden over bank- en betaalrekeningen, financiële verrichtingen en financiële contracten, telkens als er zich een significante gebeurtenis voordoet, zoals de opening of afsluiting van een rekening, het begin of het einde van de hoedanigheid van (mede)houder, de toekenning of intrekking van een volmacht. Met betrekking tot verrichtingen waarbij contanten betrokken zijn (o.m. de storting of afhaling, de aan- of verkoop van monetaire activa in edele metalen tegen contanten) moeten de datum en de soort verrichting alsook de cliënt gemeld worden. De mee te delen informatie inzake financiële contracten ten slotte, betreft het begin en het einde van een contract van o.m. de verhuur van kluizen, overeenkomsten m.b.t. beleggingsdiensten, hypothecaire kredieten, verkoopovereenkomsten op afbetaling, leasingovereenkomsten, leningen op afbetaling.

Verzekeringscontracten. Sinds 1 januari 2020 moeten de Belgische en buitenlandse verzekeringsondernemingen informatie aanleveren met betrekking tot verzekeringsovereenkomsten uit Tak 21, Tak 23, Tak 25 of Tak 26. Er moet geen informatie aangeleverd worden over de overlijdensverzekeringen, noch over contracten gesloten in het kader van een van de drie pijlers van het Belgisch pensioenstelsel (groepsverzekeringen, IPT, VAPZ, POZ, VAPW, langetermijnsparen, pensioensparen, ...). Deze overeenkomsten zijn immers al geregistreerd in de Sigedis-databank voor de tweede pijler en in het Belcotax-systeem voor de derde pijler. Het bestaan of het einde van een contract, samen met de datum ervan moet aangemeld worden. De cliënt is de verzekeringnemer. Bij een levensverzekering met twee verzekeringnemers wordt de overeenkomst dus aangegeven voor iedere verzekeringnemer. Over de begunstigden moet geen informatie verstrekt worden. In tegenstelling tot buitenlandse bankrekeningen moet de belastingplichtige buitenlandse levensverzekeringscontracten evenwel niet zelf aangeven bij het CAP (art. 307, §1, lid 3 WIB) .

Toegang. Bij de start was deze databank enkel bedoeld als informatiebron voor de controle- en invorderingsdiensten van de inkomstenbelasting. Maar ondertussen mag die databank ook geconsulteerd worden in het kader van de controle en de inning van andere belastingen (btw, douane en accijnzen, registratierechten, successierechten, ...). Ook het gerechtelijk apparaat (procureur des Konings, onderzoeksrechters, rechtbanken en hoven handelend in strafzaken) heeft machtiging om de CAP-databank te ondervragen. Notarissen kunnen opzoekingen doen in het kader van aangiften nalatenschap, deurwaarders wanneer ze bankgegevens inzamelen in het kader van bepaalde beslagprocedures. De inlichtingen- en veiligheidsdiensten alsook de Cel voor Financiële Informatieverwerking kunnen in de databank opzoekingen doen in het kader van onderzoeken naar het witwassen van geld, de financiering van terrorisme en de zware criminaliteit.

Inzage en verbetering. De CAP-wet 2018 verplicht de betrokken informatieplichtigen (bank, levensverzekeraar, ...) ook om hun cliënten vooraf te informeren dat er gerapporteerd zal worden aan het CAP. Zo moet de cliënt geïnformeerd worden waarvoor de gegevens uit de CAP-databank gebruikt kunnen worden (fiscale fraude, witwassen, terrorisme, ...) en over zijn recht om zijn geregistreerde persoonsgegevens in te kijken, te verbeteren of te verwijderen. De personen van wie gegevens meegedeeld werden aan het CAP, beschikken bij de NBB over een inzagerecht in de persoonsgegevens die in het CAP op hun naam geregistreerd zijn. Bovendien heeft iedere in het CAP geregistreerde persoon het recht om een lijst te krijgen van alle instellingen, overheden en personen aan wie tijdens de zes maanden voorafgaand aan de aanvraag informatie uit het CAP meegedeeld werd. U beschikt tevens over een recht op verbetering en verwijdering van onjuiste gegevens die op uw naam geregistreerd zijn in het CAP. De verbetering moet bij voorkeur rechtstreeks aangevraagd worden bij de informatieplichtige die de gegevens meegedeeld heeft aan het CAP, tenzij wanneer de vergissing te wijten is aan een foute behandeling van de gegevens door de NBB zelf.

Het CAP is een databank met alle Belgische en buitenlandse bank- en betaalrekeningen, kredietovereenkomsten, contracten voor vermogensbeheer en beleggingsadvies, levensverzekeringscontracten, ... Belgische financiële instellingen alsook Belgische en buitenlandse verzekeraars verstrekken zelf de informatie aan het CAP. Bent u (co)titularis van een buitenlandse bankrekening, dan moet u wel zelf de gegevens aan het CAP aanleveren. U heeft een inzagerecht bij de NBB. Onjuiste gegevens kunt u laten verbeteren. Oorspronkelijk was de toegang tot de databank beperkt. In het kader van de financiële strafrechtelijke en fiscale rechtshandhaving is de toegang intussen uitgebreid naar bijna alle belastingen, het gerechtelijk apparaat, notarissen, deurwaarders, ...

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878