U indekken bij laattijdige betaling door een klant?
Uw facturen te laat of niet betaald
U indekken. Door de coronacrisis hebben heel wat zelfstandigen het moeilijk om hun facturen op tijd te betalen. Wordt ook u als zelfstandige te laat betaald, dan kunt u bovenop het factuurbedrag nog een aantal vergoedingen vragen op basis van uw algemene voorwaarden of anders op basis van de Wet betalingsachterstand in handelstransacties.
Tip. Of u dat effectief doet of niet, is uiteindelijk uw beslissing. U zou er ook bv. om commerciële redenen voor kunnen opteren om de vergoeding niet te vragen aan bepaalde (goede) klanten die tijdelijk een liquiditeitsprobleem hebben.
Wat staat in de algemene voorwaarden?
Vergoeding voorzien. Het is natuurlijk altijd aangewezen om in uw algemene voorwaarden een regeling te treffen voor de vergoedingen die u bij een te late betaling kunt vragen. Voorzie daarbij een ‘vaste’ schadevergoeding en een interest.
Tip. Bepaal ook dat die vergoedingen van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd zijn zodra de betaling te laat gebeurt.
Overdrijf niet. In de praktijk houdt u zich het best aan een schadevergoeding van maximaal 10% op het factuurbedrag en een interest van 10% op jaarbasis. Overdrijft u immers, dan riskeert u door de nieuwe wetgeving rond onrechtmatige bedingen in b2b-relaties uiteindelijk zelfs dat uw beding nietig verklaard wordt i.p.v. enkel gematigd!
Welke vergoeding zonder contract?
Dan geldt de Wet betalingsachterstand. Nam u geen regeling op in uw contract of algemene voorwaarden, en is er dus eigenlijk niets voorzien, dan moet u terugvallen op de Wet betalingsachterstand in handelstransacties.
Wat betekent dat concreet? U kunt dan volgens die wet een forfaitaire vergoeding van € 40 vragen voor de invorderingskosten die u maakt. Bovenop dit forfait heeft u recht op een redelijke schadeloosstelling voor alle andere invorderingskosten die dat vaste bedrag te boven gaan en die ontstaan zijn door de laattijdige betaling. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de rechtsplegingsvergoeding.
Let op! U riskeert die kosten te moeten bewijzen en zal vaak niet aan de 10% komen die u in uw algemene voorwaarden kunt overeenkomen.
Wat met de interesten? Zijn er daarover geen afspraken gemaakt, dan is uw interest de interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met acht procentpunten en afgerond tot het hogere halve procentpunt. Deze interestvoet wordt in principe halfjaarlijks aangepast, maar bedraagt nu al sinds 2016 8% op jaarbasis. U heeft recht op deze interest vanaf de dag na de vervaldag van de factuur tot de datum van volledige betaling, ook zonder dat u een ingebrekestelling moet sturen.
Dring erop aan. Is de betaling te laat en stuurt u een betalingsherinnering aan uw klant, dan vraagt u maar het best dadelijk ook de schadevergoeding wegens laattijdige betaling (en de interesten) op als u die ook wilt ontvangen.
Let op! Doet u dat niet en betaalt de klant alsnog voor u ze opvraagt, dan riskeert u ze niet meer te kunnen vragen en genoegen te moeten nemen met de betaling van het eigenlijke factuurbedrag (ook al werd dat te laat betaald).