Betalen voor schade aan schilderwerk of vloer?
Vergoeding betalen?
Waarover gaat het? Een collega werd gevraagd om een ingemaakte kast te gaan plaatsen in de hal bij een klant. Na uitvoering van de werken deed de klant moeilijk. Volgens hem beschadigde uw collega bij het plaatsen het schilderwerk rond de kast. Hij weigerde de factuur van uw collega te betalen en eiste dat die zou betalen om de hal volledig te herschilderen. Maar had de klant daarmee eigenlijk een punt?
Potje breken, potje betalen. Dat is alvast het uitgangspunt. Als u bij de uitvoering van uw werken schade veroorzaakt aan het gebouw van uw klant (aan schilderwerken, diens vloer, ...), dan staat u daarvoor in. Uw klant kan dan vragen dat u de schade vergoedt.
Tip 1. Bij schade aan zaken die onderhevig zijn aan slijtage (bv. schilderwerken) kunt u wel zeggen dat u niet moet betalen voor iets ‘nieuw’. U kunt dan namelijk de zogenaamde vetustiteit in mindering brengen.
Tip 2. Voor schade die al bestond vóór u aan de werken begon, draait u niet op. Alleen kan er daar weleens discussie over bestaan. Merkt u dat er al schade is vóór u aan de werken begint, dan kunt u eventueel samen met uw klant een document opstellen (eventueel met foto’s) waarbij u die schade omschrijft. Heeft u een BA-verzekering dan kunt u die eventueel laten tussenkomen om de schade te vergoeden. Doe zo snel mogelijk aangifte.
Als de schade ‘inherent’ is. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de schade het noodzakelijk gevolg is van de werken die u moet doen. Misschien moet u nu eenmaal wel boren of bv. een muur of vloer ‘openkappen’ om de werken die u aannam te kunnen uitvoeren. In dat geval kan uw klant maar moeilijk vragen dat u die schade ook herstelt op uw kosten. U kon nu eenmaal niet anders dan die ‘schade’ toebrengen om de werken te kunnen uitvoeren.
Let op! Uw klant kan dan wel nog moeilijk doen als u meer schade veroorzaakte dan nodig was en u de werken uiteindelijk niet uitvoerde volgens de regels van de kunst.
Tip. Verwittig uw klant vóór u met de werken begint dat u niet anders kunt dan hier en daar schade toe te brengen om de werken tot een goed einde te kunnen brengen. Maakt u een offerte op, vermeld dat dan ook op uw offerte. Laat uw klant dit voor akkoord ondertekenen.
Voorzorgen nemen
Algemene voorwaarden. U kunt zich in uw algemene voorwaarden (of in het contract dat u met uw klant sluit) voor een stuk beveiligen tegen discussies op dit vlak. Meer bepaald kunt u een clausule opnemen dat u niet instaat voor schade die u (of uw personeel) veroorzaakt door de uitvoering van de werken.
Let op! Het is niet mogelijk om uw aansprakelijkheid uit te sluiten als de schade te wijten is aan opzet of uw grove schuld (of die van uw personeel).
Klant moet wel akkoord gaan. Zorg ervoor dat u over een bewijs beschikt dat uw klant uw algemene voorwaarden aanvaardde. Laat hem die daarom vóór u met de werken begint voor akkoord ondertekenen.