HANDELSPRAKTIJKEN - WAARDEBON - 13.10.2020

Een consumptiecheque: wat moet u daarmee?

Met de nieuwe consumptiecheques wil de regering (door corona getroffen) middenstanders een zetje in de rug geven. Mag of moet u zulke cheques in uw zaak aanvaarden? Hoe gebeurt de afwikkeling eigenlijk?

Waarom die nieuwe cheques?

Wat? Naast maaltijd- en ecocheques zijn er sinds kort ook consumptiecheques in omloop. Die heeft de federale regering in het leven geroepen om de door corona getroffen economie weer aan te zwengelen.

Voor wie? Bedrijven mogen zelf beslissen of ze hun medewerkers consumptiecheques geven. Ze mogen zich zelfs beperken tot bepaalde categorieën werknemers, en ook het bedrag is vrij te kiezen.

Let op! Er geldt wel een minimumgrens van € 10 en het totaalbedrag per medewerker mag niet hoger zijn dan € 300.

Bruto is netto. De werknemer moet geen belastingen of socialezekerheidsbijdragen betalen op de ontvangen consumptiecheques. Bruto staat dus gelijk aan netto. De cheques mogen evenwel niet toegekend worden ter vervanging van loon of premies.

Welke termijn? De werkgever mag de cheques uitreiken tot en met 31 december 2020. Voor dit najaar wordt er verwacht dat heel wat bedrijven ze nog zullen verdelen onder hun medewerkers. Ze kunnen die immers aftrekken van hun belastingen als beroepskosten. De werknemer mag ze uitgeven tot uiterlijk 7 juni 2021. Daarna vervallen ze.

Waar mogen ze gebruikt worden?

Wie mag ze aanvaarden? De wet bepaalt duidelijk wie de consumptiecheques mag aanvaarden. Dat zijn:

  • horecazaken;
  • cultuurverenigingen (indien erkend, goedgekeurd of gesubsidieerd);
  • sportverenigingen (indien erkend, goedgekeurd of gesubsidieerd); en
  • kleinhandelszaken die verplicht langer dan één maand gesloten waren vanwege de coronacrisis en die maximaal een van volgende criteria overschrijden: 1. 10 fulltime medewerkers, 2. € 700.000 jaaromzet (excl. btw) en 3. € 350.000 balanstotaal.

Wat betekent dat voor u?

Moet u de cheques aanvaarden? Neen, dat bent u niet verplicht. Het is dan wel mogelijk dat u extra omzet misloopt.

U bent al klant? De consumptiecheques worden uitgegeven door Edenred, Sodexo en Monizze. Dat zijn ook de drie officiële uitgevers van de maaltijd- en ecocheques in ons land. Heeft u die in het verleden al ontvangen, dan kunt u nu ook meteen de consumptiecheques aanvaarden.

Nog geen klant? In dat geval kunt u zich nog even via de website van de uitgever gratis aansluiten.

Let op! U moet een verklaring op eer afleggen dat u voldoet aan bovenstaande voorwaarden.

En de terugbetaling? Op de website van de uitgever leest u hoe de terugbetaling van ontvangen consumptiecheques precies gebeurt. Edenred houdt een commissie van € 0,155 in per cheque van € 10. Bij Sodexo betaalt u € 0,15, met een minimum van € 3 per teruggestuurd pakketje. Monizze hanteert een variabel tarief tussen € 0,03 en € 2,75 (afhankelijk van uw sector, of u lid bent van een federatie en of u ook andere cheques aanvaardt).

U mag in uw handelszaak alleen consumptiecheques aanvaarden als u aan specifieke voorwaarden voldoet. Horecazaken komen sowieso in aanmerking. Door deze cheques te aanvaarden creëert u mogelijk extra omzet.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878