HANDELSPRAKTIJKEN - PRIJS - 27.10.2020

Hoe laat u uw klanten met hun smartphone betalen?

Sinds de uitbraak van het coronavirus is cash- en contactloos betalen de norm geworden. Uw klanten willen daarvoor ook hun smartphone kunnen gebruiken. Welke mogelijkheden kunt u hen vandaag aanbieden?

Betalen met de bankkaart...

Geen pincode. Tegenwoordig laten zowat alle betaalterminals in handels- en horecazaken – wellicht ook de uwe – contactloze betalingen toe. Klanten kunnen hun bankkaart dan naast het apparaat houden en hoeven geen pincode in te tikken. Zo wordt elk fysiek contact vermeden.

Tip. In het kader van corona werd de betaallimiet hiervoor zelfs opgetrokken van € 25 naar € 50.

Oude terminal? Heeft u toch nog een oude betaalterminal die geen contactloze betalingen toelaat, contacteer dan uw provider voor een nieuwer model.

Let op! De bankkaart van uw klant moet een speciale ‘NFC’-chip bevatten. Momenteel is dat al het geval bij 3 op de 4 Bancontact/Maestro-kaarten in ons land.

... en ook met de smartphone

Apple of Google. Klanten met een iPhone kunnen ook Apple Pay ( https://apple.co/3iNWUwh ) op hun toestel installeren en eigenaars van een Android-smartphone vinden daarop Google Pay ( https://bit.ly/2RNsazD ) terug. Deze apps kunnen ze koppelen aan hun betaalkaarten van BNP Paribas Fortis (incl. Fintro en Hello bank!) en enkele nichebanken. Google Pay werkt ook samen met KBC; Apple Pay doet dat heel binnenkort ook.

Hoe werkt het? De apps gebruiken de ingebouwde NFC-chip van de telefoon. Betalen doet uw klant door het toestel naast uw betaalterminal te houden. Bevestigen gebeurt via een pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning op zijn eigen smartphone.

Belfius en KBC. Twee banken werkten hiervoor een eigen systeem uit: Belfius Mobile en KBC Mobile. Ze laten eveneens NFC-betalingen toe, weliswaar enkel op Android-telefoons.

Payconiq by Bancontact. Androidgebruikers kunnen ook op een gelijkaardige manier de app Payconiq by Bancontact ( https://bit.ly/32SFqsZ ) gebruiken.

Tip. Daaraan kunnen ze dan eender welke bankrekening of -kaart koppelen, wat een voordeel is in vergelijking met Google Pay, Belfius Mobile en KBC Mobile.

Zelfs zonder betaalterminal

QR-code. Een andere manier van contactloos betalen is via het scannen van een QR-code met de camera van de telefoon. Met de Payconiq by Bancontact-app kan dat op om het even welk toestel (Android of iPhone) en als klant van gelijk welke bank.

Tip. Ook Belfius Mobile of KBC Mobile laten QR-betalingen toe op elk type smartphone. Sommige andere banken voorzien de Payconiq by Bancontact-functie in hun banking-app.

Wat heeft u nodig? Als handelaar of horeca-uitbater kunt u de te scannen QR-code gemakkelijk laten weergeven op uw eigen smartphone, tablet of computer. U heeft hiervoor dus geen betaalterminal nodig. Per transactie betaalt u € 0,06.

Weg ermee? Betekent dit dat u uw betaalterminal nu definitief kunt buitengooien en zo van alle abonnementskosten verlost bent? Dat lijkt ons wat voorbarig: heel wat klanten willen immers nog altijd met de bankkaart kunnen betalen.

Uw betaalterminal aanvaardt wellicht contactloze kaartbetalingen, waardoor uw klanten in principe ook met hun smartphone kunnen betalen. Overweeg bijkomend de Payconiq by Bancontact-oplossing om betalingen via een QR-code te ontvangen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878