OFFERTES & CONTRACTEN - VARIA - 16.10.2020

Hoever kunt u gaan met vergelijkende reclame?

Een collega-aannemer vergelijkt zijn prijzen met de uwe of beweert dat hij beter werk dan u levert. Is dergelijke vergelijkende reclame wel toegelaten en welke spelregels moeten er daarbij nageleefd worden? Hoe kunt u reageren?

Vergelijkende reclame toegestaan?

Even schetsen... Vergelijkende reclame is reclame waarbij u een concurrent of door een concurrent aangeboden goederen of diensten vernoemt. U gaat dan uw product of dienst met de zijne vergelijken. Zo kunt u bv. de prijs van uw dienstverlening vergelijken met die van een collega (bv. bij ons kost het onderhoud van uw verwarmingsketel € 150, terwijl dat bij collega ‘X’ € 175 kost). Zo’n reclame is ingrijpend en uw collega zal er niet altijd mee ‘kunnen lachen’.

Er zijn voorwaarden. Vergelijkende reclame is lang niet altijd toegelaten. Wilt u dat doen, dan moet u een aantal voorwaarden naleven. Zo mag de reclame er niet toe leiden dat mogelijke klanten misleid kunnen worden door de vergelijking tussen de producten en/of diensten die u maakt. U mag verder ook alleen goederen of diensten vergelijken die in dezelfde behoeften voorzien of die voor hetzelfde doel bestemd zijn. Het moet daarbij niet gaan om identieke producten of diensten maar wel om zaken die onderling ‘vervangbaar’ zijn.

Objectief blijven. Uw vergelijking moet ook objectief zijn. U mag alleen vergelijken wat ‘objectief’ vergelijkbaar is.

Tip. Zo mag u wel degelijk uw prijzen vergelijken met die van uw concurrent. U kunt daarnaast bv. het vermogen van een toestel dat u en uw concurrent aanbieden vergelijken, ook het verbruik, enz.

Tip. Wat u ook mag, is in uw reclame zogenaamde hyperbolische reclame maken. Bij zo’n reclame overdrijft u de kwaliteit van uw producten of diensten dusdanig dat diegene tot wie uw reclame gericht is maar al te goed beseft dat de reclame overdreven is. Denk daarbij maar aan het geval dat u zichzelf en/of uw diensten of producten betitelt als ‘de beste’.

Niet slecht maken. U mag uw concurrent in uw reclame alleszins niet slecht maken. U mag zich ook niet nodeloos negatief over hem uitlaten. Zo mag u bv. niet vermelden dat een welbepaalde collega niet te vertrouwen is, dat die mensen bedot, enz.

Let op! Het is ook belangrijk dat u ervoor zorgt dat u met uw vergelijkende reclame geen verwarring creëert met uw concurrent.

Uw concurrent gaat te ver. Als uw concurrent aan vergelijkende reclame doet en deze voorwaarden niet naleeft, hoeft u dat niet zomaar te aanvaarden. U beschikt dan over meerdere mogelijkheden om actie te ondernemen tegen uw concurrent.

Hoe actie ondernemen?

Klacht neerleggen. De goedkoopste oplossing bestaat erin dat u klacht neerlegt tegen uw concurrent bij de zogenaamde economische inspectie. U kunt dat zelfs online doen via de website https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/nl/welkom .

Zelf de touwtjes in handen nemen. U kunt ook zelf actie ondernemen tegen uw concurrent. U kunt hem vooreerst een aanmaning sturen om de ongeoorloofde reclame stop te zetten. Helpt dit niet, dan kunt u via een advocaat naar de rechtbank stappen. U kunt daar vooreerst een vordering tot staking instellen.

Tip. U kunt ook een procedure (ten gronde) inleiden voor de rechtbank waarin u een schadevergoeding vraagt van uw concurrent. Hierbij moet u uw schade ten gevolge van de onrechtmatige actie van uw concurrent wel kunnen bewijzen.

Vergelijkende reclame is in België toegelaten op voorwaarde dat u o.a. uw concurrent niet doelbewust kleineert en u een objectieve vergelijking maakt. Reclame waarbij u zichzelf betitelt als ‘de beste’ is toegelaten.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878