RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 26.11.2020

Garantie krijgen van uw leverancier?

Als u als aannemer bij een klant bepaalde zaken installeert, moet u weleens twee jaar garantie geven op die zaken. Kunt u dan eigenlijk niet vragen dat uw leverancier u op zijn beurt dezelfde garantie geeft? Kunnen er andere afspraken gemaakt worden?

Garantie van uw leverancier

Waarover gaat het? Stel, u levert en plaatst een verwarmingsketel, boiler of alarmcentrale bij een particuliere klant. Enkele maanden later blijkt er echter een defect te zijn en vraagt de klant dat u een en ander onder garantie herstelt of zelfs volledig vervangt. U gaat vervolgens tot de herstelling over maar u wilt de kosten daarvan graag verhalen op uw leverancier (die leverde nu eenmaal immers het gebrekkige product aan u waardoor u eigenlijk voor de kosten kunt opdraaien). Kan dat eigenlijk wel zomaar?

Wettelijke garantie. Als u zelf twee jaar garantie moet geven aan uw klant omdat dat een consument is, dan kunt u op uw beurt aankloppen bij uw leverancier. Die moet u immers dezelfde garantie geven als diegene die u zelf moet geven. Dat staat nu eenmaal in de wet met betrekking tot de garantie op consumptiegoederen en daarvan kan in principe niet afgeweken worden.

Tip. U hoeft zich overigens niet noodzakelijk te beperken tot uw eigen leverancier. Als uw leverancier bv. failliet is, kunt u de garantie ook vragen bij de producent of een andere tussenpersoon in de verkoopketen zoals de invoerder van het toestel in kwestie.

Wat met gebreken? Indien het gebrek zich meer dan zes maanden na de levering voordoet, loopt u wel het risico dat uw leverancier ermee afkomt dat u uw garantieverplichting tegenover uw klant eigenlijk had moeten betwisten. Bij gebreken die zich voordoen meer dan zes maanden na de levering, moet de klant nu immers eenmaal strikt genomen bewijzen dat het gebrek reeds bij de levering aanwezig was.

Let op! Ook als er sprake is van een aannemingsovereenkomst en niet van een koop-verkoop (het is niet zozeer het goed dat geleverd wordt dat de essentie is van uw opdracht) geldt de voorgaande regel niet.

Afspraken maken?

Andere afspraken. Maakte uw leverancier met u toch andere afspraken (waarbij die u bv. maar drie maanden garantie gaf op een toestel), dan hoeft u zich daar geen zorgen over te maken. Een dergelijke afspraak zal nu immers eenmaal niet rechtsgeldig zijn. De leverancier kan zijn verplichtingen op dat vlak tegenover u dus niet zomaar gaan beperken.

Tip. Uw leverancier kan u wel meer garantie geven dan diegene waar u wettelijk gezien recht op heeft. Zo kan hij u dus perfect meer dan twee jaar garantie geven op de toestellen die u van hem afneemt.

Ruimere garantie. Geeft u op eigen initiatief een ruimere garantie aan uw klanten dan de louter wettelijke garantie, dan zit u mogelijk wel vast. Uw leverancier moet u dan niet dezelfde ruimere garantie geven. Hij kan dan ook op dat moment dus zeggen dat hij hoegenaamd niet tussenkomt in de garantie die u eventueel zelf aan uw klant moet geven.

Tip. U kunt hieromtrent andere afspraken maken met uw leverancier en overeenkomen dat hij uiteindelijk wel dezelfde garantie moet geven als u doet.

Als u als aannemer twee jaar garantie moet geven aan uw klant, dan kunt u op uw beurt aankloppen bij uw leverancier. Geeft u een extra commerciële garantie, dan moet uw leverancier niet tussenkomen, tenzij u met hem daaromtrent andere afspraken maakt.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878