RECHT - WEBSITE - 26.11.2020

Geef uw zaak meer zichtbaarheid op Google

Door de verstrengde coronamaatregelen blijven uw (potentiële) klanten vaker in hun kot. Een internetplatform als Google is meer dan ooit nuttig om contacten te leggen en te onderhouden. Hoe zet u uw zaak daarop dan eigenlijk extra in de kijker?

Google Mijn Bedrijf

Alles begint bij Google. Wie op zoek is naar eender welke informatie, start zijn zoektocht doorgaans op Google. Ook uw (potentiële) klanten doen dat. Het is dan ook belangrijk om uw zaak daar maximale zichtbaarheid te geven.

Tip. Zeker in coronatijden, waarin fysiek contact met uw klanten vaak moeilijk ligt, is de aanwezigheid op internet essentieel.

Hoe doet u dat? Google heeft hiervoor een gratis service uitgebouwd: Google Mijn Bedrijf ( https://www.google.be/business/ ). Die laat u toe om een bedrijfsprofiel voor uw zaak aan te maken. Daar kunt u dan allerlei info aan toevoegen: uw adres, contactgegevens, openingstijden, foto’s, een link naar uw website, ...

Waarom zou u dit doen?

Alle info verzameld. Wanneer iemand op Google naar uw zaak of activiteiten zoekt, krijgt die zo alle informatie in een overzichtelijk kadertje te zien. Doet hij dat vanop zijn smartphone, dan kan hij u bv. meteen bellen door op uw telefoonnummer door te klikken.

Tip. Hij kan zo ook gemakkelijk een routebeschrijving opvragen. Uw zaak wordt immers ook automatisch toegevoegd aan Google Maps.

Let op! Houd er rekening mee dat klanten nu ook beoordelingen en reviews aan uw bedrijfsprofiel kunnen toevoegen. Negatieve recensies kunt u niet wijzigen of verwijderen. Zulke feedback is evenwel erg waardevol om uw dienstverlening te verbeteren.

Hoe begint u eraan?

Google-account. Surf naar Google Mijn Bedrijf en druk op de blauwe knop ‘Nu beheren’. U heeft hiervoor wel een Google-account nodig. Die kunt u indien nodig snel gratis aanmaken, maar als u al een Gmail-adres heeft, dan kunt u ook daarmee inloggen.

Informatie. Vervolgens kunt u via de knop ‘Locatie toevoegen’ alle data ingeven, zoals de naam van uw zaak, de bedrijfscategorie, een beschrijving van uw activiteiten, uw telefoonnummer en fysiek adres, ...

Let op! Google wil weten of uw zaak wel degelijk gevestigd is op de door u ingegeven locatie. Daarom zal u binnen zo’n 15 dagen een fysieke postkaart ontvangen op uw adres. De verificatiecode die daarop vermeld staat, moet u dan gebruiken om uw registratie te voltooien.

Tip. Vergeet zeker geen foto’s (en eventueel video’s) toe te voegen aan uw profiel, zowel van uw pand (voor extra herkenbaarheid bij uw klanten) als van uw producten.

Beheer en opvolging

Website of app. Via https://business.google.com of de smartphone-app kunt u op elk moment nagaan hoe vaak er naar uw zaak gezocht werd, welke reviews u kreeg, ... Ook uw bedrijfsgegevens wijzigen of actualiseren is te allen tijde mogelijk.

Tip. U kunt hier ook nieuws en updates met uw klanten delen. Denk aan speciale aanbiedingen, nieuwe producten, evenementen, ... Er is zelfs een ‘COVID-19-update’-optie voorzien.

Maak via Google Mijn Bedrijf gratis een bedrijfsprofiel voor uw zaak aan om uw zichtbaarheid op de Google-zoekpagina en op Google Maps te verhogen. Houd er wel rekening mee dat klanten dan uw zaak kunnen beoordelen en recenseren.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878