ZAKELIJK - FINANCIEEL - 20.11.2020

Online hulp bij openstaande facturen

Door de coronacrisis blijven heel wat facturen tegenwoordig onbetaald. Hoe krijgt u toch het geld van klanten die hardnekkig in gebreke blijven?

1. Nieuwe online spelers. In 2019 bleef 9% van alle uitgeschreven facturen in België onbetaald. Dat percentage zal dit jaar nog veel hoger liggen. Wanneer uw klanten niet betalen, komt u mogelijk zélf in de problemen. Want als u daardoor uw eigen leveranciers of medewerkers niet meer kunt betalen, komt uw eigen bedrijfscontinuïteit in het gedrang. Enkele nieuwe spelers laten u een en ander online afhandelen. Let op.  Deze oplossingen zijn pas aangewezen wanneer uw klant na al uw vriendelijke pogingen halsstarrig weigert te betalen.

2. Recovr ( https://www.recovr.be ) automatiseert uw debiteurenbeheer en helpt u bij het invorderen van uw onbetaalde facturen. Het systeem controleert hun status en bij niet-betaling zet het de (door u gewenste) reactiemechanismen in gang. Dat kan een herinneringsmail zijn, maar later ook het verwittigen van een advocaat of een gerechtsdeurwaarder. Alle betrokkenen communiceren ook via eenzelfde platform. U betaalt hiervoor geen commissie, maar wel een maandelijks abonnement (vanaf € 42/maand tot € 125/maand). Gratis uitproberen is mogelijk. Ook  Virteo ( https://www.virteo.be ) biedt een online platform waarmee u onbetaalde facturen kunt laten opvolgen door incassokantoren, advocaten en gerechtsdeurwaarders. Hier zijn de prijzen ‘op maat’.

3. Unpaid ( https://www.unpaid.be ) kunt u inschakelen voor al uw openstaande (niet-geprotesteerde) facturen aan bedrijven. U vult daartoe een online formulier in (dat duurt een tiental minuten). Het achterliggende advocatenkantoor controleert of uw dossier voldoet aan de wettelijke voorwaarden en binnen de week levert een gerechtsdeurwaarder een aanmaning tot betaling af bij uw klant. Als die niet reageert, zal de deurwaarder daarna de betaling afdwingen. Alles verloopt evenwel in samenspraak met u. U betaalt een voorschot dat afhankelijk is van het openstaande saldo (min. € 166,93 en max. € 394,41), maar dat bedrag krijgt u integraal terug bij de uitbetaling. Het wordt namelijk verhaald op de klant.

4. Jureca ( https://www.jureca.be ) is eveneens een initiatief van een advocatenbureau. Het internetplatform biedt u toegang tot honderden specialisten voor allerlei juridische problemen. Ook in het kader van openstaande facturen kunt u hier een geschikte raadsman vinden. De communicatie met de betrokken advocaat gebeurt meestal via e-mail of telefoon. Jureca hanteert vaste prijzen.

Weigert een klant om na al uw vriendelijke pogingen te betalen? Overweeg dan een online dienst zoals Recovr of Unpaid om uw openstaande factuur betaald te krijgen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878