RECHT - ALGEMENE VOORWAARDEN - 26.11.2020

Uw klant een werkbon laten aftekenen?

Heel wat van uw collega’s laten bij het einde van een herstelling die ze bij een klant gaan doen een ‘werkbon’ aftekenen. U overweegt om daarmee dan ook aan de slag te gaan, maar u wilt dit zo kort mogelijk houden. Wat moet er op zo’n werkbon dan zeker vermeld worden?

Werkbon laten aftekenen

Even schetsen. Als een klant u ter plaatse laat komen om een herstelling te doen, dan kan het weleens gebeuren dat er achteraf discussie ontstaat over wat u precies allemaal uitvoerde. Stuurt u dan nadien een factuur, dan zou het de eerste keer niet zijn dat de klant die betwist en zegt dat u de werken niet (of niet volledig) uitvoerde. Het is dan aan u om het bewijs te leveren. U kunt daarbij bv. werken met een e-mail die uw klant u stuurde met een verzoek een herstelling te komen doen. Maar vaak heeft u alleen maar een telefoongesprek (dat u ook niet ‘registreerde’), waarbij uw klant u vroeg om ter plaatse te komen.

Tip. De nieuwe wettelijke regels rond het bewijsrecht die pas in werking getreden zijn, komen u wel te hulp. U kunt nu eenmaal voortaan contracten tot € 3.500 bewijzen met alle middelen van recht (u heeft dus niet langer vanaf € 375 een geschrift nodig).

Waarom een werkbon maken? Door te werken met een ‘werkbon’ die u de klant laat ‘aftekenen’, kunt u meteen ook bewijzen dat u ter plaatse ging en de herstelling uitvoerde. Uw klant kan dat, als die zijn handtekening op de bon plaatste, dan immers niet zomaar meer betwisten. U zal zo’n werkbon normaal gezien laten aftekenen zodra u klaar bent met de herstelling. Het is namelijk pas op dat moment dat u weet wat u allemaal moest doen.

Tip. Is uw klant niet thuis of vergeet u de herstelbon te laten aftekenen, stuur die dan ‘na’ naar uw klant. U kunt dat dan bv. doen samen met de factuur. Dat is natuurlijk al veel minder bewijs dan een bon die u liet aftekenen.

Hoe te werk gaan?

Wat erop zetten? Zet op de werkbon, los van uw gegevens, alvast vooreerst de naam en het adres van de klant en de plaats waar u de herstelling uitvoerde. Geef meteen ook aan welke herstelling u precies deed waarbij u bv. ook de vervangstukken die u ter plaatste gebruikte, opsomt. Het is daarnaast ook aangewezen om de tijd dat u ter plaatse was op de bon aan te geven. U vermeldt best zowel uw uur van aankomst als dat van vertrek op de werf. Zeker als u tegen een uurtarief werkt, is het belangrijk dit laatste aan te geven op de werkbon.

Ook het factuurbedrag? Ja, u zou inderdaad ook meteen het bedrag van de herstelling (als u dat kunt bepalen) op de werkbon kunnen zetten en het akkoord van uw klant daarmee bekomen. Die kan dan nadien al minder moeilijk doen door te zeggen dat uw rekening ‘overdreven’ is. Idealiter rekent u meteen af waarna u op de bon ook ‘betaald’ kunt zetten.

Algemene voorwaarden? U zou op de bon ook uw algemene voorwaarden (‘uw kleine lettertjes’) kunnen vermelden. Dan is er achteraf geen discussie dat uw klant er geen kennis van heeft kunnen nemen.

Let op! Houd er rekening mee dat een slimme klant die dat nadien alsnog zou kunnen betwisten door te zeggen dat hij pas na de uitvoering van de werken uw algemene voorwaarden onder ogen kreeg en hij pas dan zijn akkoord daarmee bevestigde, zodat ze niet gelden.

Door uw klanten een werkbon te laten aftekenen na een herstelling, vermijdt u dat die beweren dat u de herstelling niet (of niet volledig) deed. Geef op de werkbon aan welke werken u uitvoerde, hoelang u ermee bezig was en laat hem door uw klant ondertekenen.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878