Zonder lucht, geen btw-vrijstelling?
De ambulancediensten? Daar gaat het inderdaad om. Die zijn in principe vrijgesteld van btw (art. 44, §2, 1°, b W.Btw) , op voorwaarde dat dit vervoer gebeurt met speciaal daarvoor uitgeruste vervoermiddelen. Aan de minister van Financiën werd gevraagd wat dat precies betekende, want in de praktijk bleek daar verwarring over ontstaan te zijn (parl. vr. nr. 395, Lanjri, 04.06.2020) .
Wat wordt bedoeld met ‘speciaal daarvoor uitgerust’? Dat is niet verder bepaald in het Btw-Wetboek, noch in de Btw-richtlijn, zei de minister, daarom dat de Btw-Administratie bepaald heeft wat daaronder precies begrepen moet worden. Of dat dit, wetgevingstechnisch gezien dan, allemaal zomaar kan, is natuurlijk maar de vraag...
Let op! De complexiteit ligt mee in het feit dat het dringende ziekenvervoer een bevoegdheid van de federale overheid is en het niet-dringende ziekenvervoer van de gewesten. In beide gevallen gaat het echter wel om vervoer van zieken en gewonden...
Voorwaarden voor de vrijstelling? De Btw heeft ze dus in een circulaire nader bepaald. Alleen als die voorwaarden cumulatief vervuld zijn, is er sprake van een vervoer met een speciaal daarvoor uitgerust voertuig en geldt er bijgevolg een btw-vrijstelling (circ. 2020/C/66, 11.05.2020) . Samengevat zijn die voorwaarden de volgende:
- Het voertuig moet zieken en gewonden zowel zittend als liggend kunnen vervoeren, dus zowel in een rolstoel als op een draagberrie.
- In het voertuig moet zuurstof toegediend kunnen worden.
- Het vervoer moet steeds gebeuren in aanwezigheid van een arts, een verpleegkundige of een gebrevetteerd hulpverlener-ambulancier als het gaat om dringend ziekenvervoer. Is het niet dringend, dan is de aanwezigheid van een ambulancier die erkend is voor niet-dringend ziekenvervoer voldoende.
- Het vervoer gebeurt om reden van zorg of diagnose.
Is die zuurstof essentieel? Toch wel, antwoordde de minister, anders kan men geen onderscheid maken tussen een ambulance en andere voertuigen. Het feit dat niet iedereen zomaar gemachtigd is om zuurstof toe te dienen, is m.a.w. niet relevant. De ‘zuurstofvoorwaarde’ is alleen om het onderscheid te kunnen maken met een gewone minibus, lichte vracht, enz. waarmee men ook zieken op een draagberrie zou kunnen vervoeren.
Download circulaire 2020/C/66 van 11.05.2020 van https://www.tipsenadvies.be , Downloadzone, jaargang 8, nr. 8.