ZAKELIJK - WEBDIENSTEN - 11.02.2021

Laat uw klanten winkelen in WhatsApp

WhatsApp wordt ook ingezet door winkels en ondernemers. Sinds een tijd vinden klanten hier zelfs een winkelwagen terug om nog makkelijker te shoppen. Interessant voor u?

WhatsApp Business

Berichten versturen en ontvangen met WhatsApp ( https://www.whatsapp.com ) gebeurt steeds vaker ook in een professionele context. Er bestaat zelfs een zakelijke variant -  WhatsApp Business ( https://www.whatsapp.com/business ) - die zich specifiek richt tot zelfstandigen en ondernemers.

WhatsApp Business biedt een aantal extra mogelijkheden, zoals het aanmaken van een bedrijfsprofiel waarop u allerlei info (fysiek adres, openingstijden, website, ...) kunt vermelden. Tip. U kunt in WhatsApp Business ook een automatische welkomstboodschap voor nieuwe klanten, een afwezigheidsbericht (bijv. buiten uw openingsuren) en snelle standaardantwoorden op vaak gestelde vragen instellen. Sinds kort is er nog een bijkomende optie: de winkelwagen.

Van de catalogus …

Producten of diensten. De winkelwagen is een uitbreiding van de catalogus, eveneens een handige functie van WhatsApp Business. Daarin kunt u (tot 500 verschillende) producten of diensten onderbrengen. De video op https://bit.ly/3cvU3HS laat u zien hoe dat moet. Voor elk item kunt u een foto uploaden en de prijs, een omschrijving, een websitelink en eventueel een interne product- of servicecode toevoegen. Tip. Klanten zien de catalogus standaard op uw bedrijfsprofiel. Wanneer u een vraag krijgt over een bepaald product, dan kunt u de info rechtstreeks vanuit de catalogus doorsturen. Handig!

… naar de winkelwagen

Winkelknop. De onlangs geïntroduceerde winkelwagen ( https://bit.ly/3cvTfmk ) ligt in het verlengde van de catalogus. Uw klanten zien nu een winkelknop naast uw bedrijfsnaam of wanneer ze uw bedrijfsprofiel bezoeken. Deze laat hen toe om door uw catalogus te bladeren en meerdere producten of diensten aan hun winkelwagen toe te voegen. Ze kunnen de hoeveelheid van elk artikel aanpassen en vervolgens de bestelling plaatsen met één chatbericht.

Meerdere items. Deze nieuwigheid is vooral handig voor wie vaak meerdere items tegelijk verkoopt, zoals een kledingwinkel, een tuincentrum, een restaurant, ... Klanten kunnen immers door de hele catalogus bladeren, meerdere items kiezen en hun bestelling in één keer verzenden in plaats van via afzonderlijke berichtjes. Let op. Ze kunnen weliswaar alleen bestellen en dus niet betalen. De integratie van een betaalsysteem staat echter op de planning.

De moeite waard?

Jazeker. Met de combinatie van de catalogus en de winkelwagen heeft u een bijkomende commerciële troef in handen. Omdat WhatsApp Business en al deze functies gratis zijn, is het zeker de moeite waard. Want hoe makkelijker u het bestelproces maakt, hoe meer omzet u mag verwachten. Tip.  Ook voor uzelf als handelaar maakt dit systeem het makkelijker en overzichtelijker om alle bestellingen van eenzelfde klant bij te houden en af te handelen.

Gebruik WhatsApp Business als gratis communicatiekanaal voor uw zaak. Overweeg om ook de bijkomende commerciële troef te benutten: met de combinatie van de catalogus en de winkelwagen vergemakkelijkt u het bestelproces voor uw klanten.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878