Particuliere EU-klanten: wat wijzigt er vanaf 1 juli 2021?
Elektronische diensten
Gaat het bij e-commerce om een levering of om een dienst?
Gewoon boek of e-book? Dat maakt inzake btw inderdaad een verschil. Verkoopt u een papieren boek, dan gaat het om een gewone levering van een goed. Verkoopt u echter een elektronisch boek of zgn. e-book dat uw klant kan downloaden, dan is dat voor de Btw geen levering, maar een dienst, meer bepaald een elektronische dienst (art. 18, §1, lid 2, 16° W.Btw) .
Let op! Een boek dat online besteld en betaald wordt, maar dat vervolgens fysiek geleverd wordt bij de klant, is en blijft een levering. Dat is dus geen elektronische dienst.
Andere voorbeelden? Er zijn inderdaad nog andere elektronische diensten dan de verkoop van een e-book. Concreet gaat het dan o.m. om de online levering van software en de bijwerking ervan, de online levering van beelden, geschreven stukken en informatie, zoals een digitaal abonnement op een krant of tijdschrift en de terbeschikkingstelling van databanken. Ook de online levering van muziek of films en het leveren van onderwijs op afstand zijn elektronische diensten.
Waarom is dat zo van belang?
Verschillende btw-regels. Zover was u uiteraard ook al. Voor de levering van goederen gelden er nu eenmaal andere principes dan voor het verrichten van diensten.
Vooral bij particuliere klanten! Inderdaad, en dan vooral als die koper of ontvanger van de dienst een particulier is die gevestigd is in een andere EU-lidstaat. De zgn. b2c-regels verschillen immers sterk naargelang het gaat om een levering of een dienst.
Vereenvoudiging op komst! Min of meer. De regels voor de levering van goederen aan particulieren uit een andere EU-lidstaat wijzigen nl. grondig vanaf 1 juli 2021. Het gevolg daarvan zal zijn dat de regels voor diensten en leveringen zeer sterk op elkaar zullen gaan gelijken en elkaar ook zullen beïnvloeden.
Btw-regels voor elektronische diensten aan particulieren
Plaats van de dienst
Algemene b2c-regel. De dienst vindt plaats in het land waar de dienstverrichter gevestigd is. Dit geldt evenwel slechts tot een bepaalde drempel, met name zolang per kalenderjaar de drempel van € 10.000 voor elektronische diensten verricht voor particulieren in andere EU-lidstaten niet overschreden wordt.
Wat bij overschrijden van de drempel? Dan vindt die dienstprestatie plaats in het land waar de particuliere klant gevestigd is (art. 21bis, §2, 9° W.Btw) .
Hoe gaat dat dan concreet in zijn werk?
Verkoop software. Verkoopt u software aan een Franse particulier én blijft u op jaarbasis onder die drempel van € 10.000, dan vindt de dienst plaats in België. U moet dan 21% btw aanrekenen, die u afdraagt via uw normale periodieke btw-aangifte.
Vanaf € 10.000 omgedraaid. Inderdaad, zodra de drempel overschreden wordt, vindt de dienst plaats in het land van de klant, in Frankrijk dus in dit geval. Dat betekent dat u geen Belgische, maar Franse btw moet aanrekenen aan die Franse particuliere klant.
Let op! Wordt de drempel overschreden, dan moet u dus buitenlandse btw aanrekenen en dat ineens voor alle andere transacties van dat jaar én van het daaropvolgende kalenderjaar.
Buitenlands btw-nummer aanvragen? Neen, gelukkig niet. U moet dus niet in alle lidstaten waar u particuliere kopers heeft, een lokaal btw-nummer aanvragen. U kunt die buitenlandse btw nl. voldoen via een bijzondere aangifte, de zgn. MOSS-aangifte (Mini One Stop Shop). Die aangifte dient u via Intervat in bij de Btw in België.
Tip 1. De Btw zal zelf zorgen voor de doorstorting van de verschuldigde buitenlandse btw aan de diverse EU-lidstaten. Daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.
Tip 2. Die MOSS-aangifte zal steeds per kwartaal ingediend moeten worden, ook als u maandaangever bent.
Tip 3. U kunt er ook voor opteren dat vanaf de eerste euro de plaats van de dienst bepaald wordt volgens het land waar de klant gevestigd is en dat u dus direct de buitenlandse btw afdraagt via de MOSS-aangifte. Die keuze geldt dan wel voor minstens twee kalenderjaren.
Intracommunautaire verkopen op afstand
De koper is een particulier uit een andere EU-lidstaat
Met Belgische btw? Ja, verkoopt u goederen aan een particulier uit een andere EU-lidstaat, dan is die levering in principe onderworpen aan Belgische btw.
Tenzij ook hier drempeloverschrijding! U zal ook in dit geval dus toch moeten factureren met buitenlandse btw zodra u een bepaalde drempel overschreden heeft met al uw verkopen aan particulieren uit andere EU-lidstaten. Al uw zgn. verkopen op afstand per EU-lidstaat samengeteld dus.
Welke drempel geldt er hier? Hier is dat niet eenvormig vastgelegd op € 10.000, integendeel. Het drempelbedrag is afhankelijk per EU-lidstaat en bedraagt in de meeste gevallen ofwel € 100.000, ofwel € 35.000.
Hoe gaat dat concreet in zijn werk?
Veel gecompliceerder. Overschrijdt u nl. de drempel van de verkopen op afstand, dan moet u in die andere EU-lidstaat een btw-nummer aanvragen en lokale btw-aangiften indienen. U kunt deze verrichting dus niet opnemen in een bijzondere btw-aangifte zoals voor de elektronische diensten.
Let op 1! In elke EU-lidstaat waarvan u de drempel van die lidstaat overschrijdt, zal u dus een btw-nummer moeten aanvragen en moeten voldoen aan de lokale btw-verplichtingen.
Let op 2! De regels inzake verkopen op afstand gelden alleen maar als u zelf instaat voor het vervoer van de goederen naar de andere EU-lidstaat. Komt de particuliere klant uit de andere EU-lidstaat de goederen zelf bij u ophalen, dan gelden de regels inzake verkoop op afstand niet en rekent u dus Belgische btw aan.
Wat wijzigt er vanaf 1 juli 2021?
Eén gezamenlijke drempel voor alles en voor alle EU-lidstaten
Uniforme drempel! Vanaf 1 juli 2021 worden de huidige nationale drempels in de verschillende EU-lidstaten voor intracommunautaire afstandsverkopen afgeschaft. In plaats daarvan wordt een uniforme drempel van € 10.000 ingevoerd die geldt voor alle EU-lidstaten.
Voor diensten én leveringen. Die nieuwe uniforme drempel van € 10.000 zal dan inderdaad een globale drempel zijn voor alle landen samen én dit zowel voor intracommunautaire afstandsverkopen als voor elektronische diensten. Qua vereenvoudiging kan dat alleszins tellen!
Eén gezamenlijke aangifte
MOSS wordt OSS-aangifte. Nog een vereenvoudiging. Daar waar nu alleen de buitenlandse btw op de elektronische diensten via die MOSS-aangifte voldaan kon worden, zal dat vanaf 1 juli 2021 ook kunnen voor de verkopen op afstand. De MOSS-aangifte wordt dan vervangen door de OSS-aangifte, zijnde One Stop Shop.
Let op! Zodra de nieuwe uniforme drempel overschreden wordt, moet er voor de rest van het kalenderjaar buitenlandse btw aangerekend worden én het daaropvolgende kalenderjaar ook.
Kenmerken OSS-aangifte? Dat zijn dezelfde als voor de MOSS-aangifte. Zo zal deze dus ook per kwartaal ingediend moeten worden, ook al bent u zelf een maandaangever.