RECHT - GARANTIE - 18.03.2021

Uw leverancier beperkt uw garantie, kan dat zomaar?

In de algemene voorwaarden van leveranciers staan vaak clausules waarbij de garantie die ze aan u als ondernemer geven, heel sterk beperkt wordt. Mag dat zomaar? Wat zei het Hof van Cassatie daarover op 15.01.2021?

Garantie aan u als ondernemer

Geen twee jaar zoals een consument. Als u privé (lees: als particulier of consument) bv. een machine koopt, dan heeft u daarop in principe inderdaad twee jaar garantie. Dat is een verplichte termijn waarvan de verkoper niet zomaar kan afwijken.

Wat dan als onderneming? Koopt u diezelfde machine in het kader van uw beroepsmatige activiteit, dan moet u dus niet op twee jaar rekenen. Toch betekent dit niet dat u als ondernemer geen enkele garantie heeft.

Verborgen gebreken inroepen. Als er zich een probleem voordoet met de gekochte machine, kan het zijn dat dit komt door een verborgen gebrek daaraan.

Tip 1.  Als dat gebrek voldoende ernstig is, heeft u als koper de keuze. U kunt dan de koop laten ontbinden en uw geld terugkrijgen of een prijsvermindering vragen.

Tip 2.  Hoewel dat niet in de wet staat, zou u ook met de verkoper kunnen afspreken dat hij overgaat tot een herstelling op zijn kosten.

Tip 3.  U kunt ook nagaan of u daarnaast geen fabrieksgarantie heeft. Vaak maakt die garantie nu eenmaal geen onderscheid naargelang u als ondernemer dan wel als privépersoon koopt.

Met succes een verborgen gebrek inroepen?

Niet te lang mee wachten. Wilt u een verborgen gebrek inroepen, dan moet u dat in beginsel doen binnen een korte termijn. Die termijn loopt vanaf het moment dat u het gebrek ontdekt. Bij een discussie zal u ook moeten kunnen aantonen dat het gebrek bij de verkoop al in de kiem aanwezig was.

Wat is ‘niet te lang’? Wat dat betreft, zijn er geen termijnen bepaald in de wet. In de praktijk is het dus de rechtbank die bij een discussie het laatste woord heeft of bepaalt of het gebrek/probleem tijdig ingeroepen werd. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met de aard van het goed, de aard van het gebrek, enz.

Tip.  Ga voor de zekerheid uit van een termijn van vier tot acht maanden.

Termijn staat in de algemene voorwaarden? In de algemene voorwaarden of het contract van uw leveranciers is vaak een bepaling opgenomen die aangeeft binnen welke termijn u verborgen gebreken moet inroepen. Vaak wordt dan meteen erbij vermeld dat dit een vervaltermijn is, lees: nadien kunt u geen verborgen gebreken meer inroepen.

Geldig? Toch wel! De kans is reëel dat zo’n clausule bij een discussie ook overeind blijft en effectief geldig geacht wordt te zijn. Heeft u dus enige onderhandelingsmarge op het moment van de aankoop, tracht dan het best een zo lang mogelijke garantietermijn te onderhandelen.

Tip.  Bij een discussie zal uw leverancier wel moeten bewijzen dat u kennis had van zijn algemene voorwaarden en dat u die ook aanvaardde.

Tenzij als fabrikant/gespecialiseerd verkoper. Dat wordt nogmaals bevestigd in een arrest van het Hof van Cassatie (Cass., 15.01.2021) . Meer bepaald zegt Cassatie dat als u een product kocht van de fabrikant zelf of van een gespecialiseerde verkoper, een dergelijke beperking in de algemene voorwaarden niet zomaar geldig is. De fabrikant of gespecialiseerde verkoper kan zijn aansprakelijkheid voor verborgen gebreken nu eenmaal niet zomaar uitsluiten of beperken tenzij hij bewijst dat het gebrek onmogelijk opgespoord kon worden.

Beperkt de verkoper van beroepsgoederen zijn garantie, dan kunt u inroepen dat u zijn algemene voorwaarden niet aanvaardde. Kocht u de goederen van de fabrikant zelf of van een gespecialiseerde verkoper, dan kan die trouwens de garantie niet zomaar beperken. Bij een ernstig verborgen gebrek kunt u de koop ook laten ontbinden.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878