Wie beslist over verder uitstel van de algemene vergadering?
Wat met AV tijdens coronacrisis?
Uitstel van algemene vergadering. De jaarlijkse algemene vergadering die normaal gezien zou plaatsvinden tussen 1 oktober 2020 en 9 maart 2021 mag volgens de wet één jaar uitgesteld worden, naar de volgende jaarlijkse vijftiendaagse periode. Recentelijk werd aangekondigd dat deze tijdelijke maatregel naar alle waarschijnlijkheid opnieuw verlengd zal worden, ditmaal tot 30 juni 2021.
Schriftelijke algemene vergadering. De jaarlijkse algemene vergadering kan vervangen worden door een schriftelijke algemene vergadering, waarvan de modaliteiten tijdelijk (voorlopig ook tot 9 maart, maar wellicht wordt dit ook verlengd tot 30 juni 2021) versoepeld worden. Voortaan kan een schriftelijke algemene vergadering rechtsgeldig vergaderen wanneer de helft +1 van de mede-eigenaars deelneemt die samen minstens de helft van de aandelen bezitten en kunnen de beslissingen schriftelijk genomen worden volgens de wettelijk voorziene meerderheden. Dit betreft een versoepeling omdat een schriftelijke algemene vergadering normaal gezien enkel unaniem kan beslissen.
Digitale algemene vergadering. De algemene vergadering kan sinds 24 december 2020 ook digitaal georganiseerd worden. Deze mogelijkheid werd op definitieve wijze in de wet ingeschreven, zodat ook na de huidige pandemie de algemene vergadering steeds digitaal georganiseerd zal kunnen worden.
Wie beslist daarover?
In eerste instantie de syndicus. Het behoort immers tot de wettelijke taak van de syndicus om de algemene vergadering te organiseren. In principe is hij het dus die de beslissing neemt of, en zo ja, op welke manier – digitaal of schriftelijk – hij deze wenst te organiseren.
Ook mede-eigenaars kunnen AV vragen. De wet (art. 577-6, §2, lid 2 BW) voorziet echter dat tijdens het uitstel de mede-eigenaars een bijeenroeping van een bijzondere algemene vergadering (BAV) kunnen vragen. Het verzoek moet uitgaan van de mede-eigenaars die samen minstens 1/5 van alle aandelen bezitten. Het verzoek moet door alle mede-eigenaars ondertekend worden en moet de agendapunten vermelden die zij behandeld wensen te zien. De syndicus is verplicht om binnen de 30 dagen na ontvangst van het schrijven een uitnodiging te verzenden voor de BAV.
Schriftelijk of digitaal? De mede-eigenaars kunnen in hun verzoek ook aangeven op welke wijze zij deze BAV georganiseerd wensen te zien, bv. schriftelijk. De wet voorziet echter wel niet dat de syndicus verplicht is om deze suggestie te volgen.
Tip. Hoe de syndicus het organiseert, kan hij zelf bepalen, zolang hij rekening houdt met de geldende coronamaatregelen en met wat redelijk is, bv. indien veel mede-eigenaars geen internetverbinding hebben.
Geen actie van de syndicus. Wanneer de syndicus zou weigeren om binnen de 30 dagen na ontvangst van dit schrijven een BAV bijeen te roepen, kunnen de eigenaars die het verzoek gericht hebben zelf deze BAV bijeenroepen op een van de manieren die de wet toelaat/voorschrijft.