BTW-AANGIFTE - AANGIFTE NIEUWBOUW - 15.04.2021

Aangifte nieuwbouw: wie en waarom?

Nu afbraak en wederopbouw interessant is, zullen velen ook een zgn. aangifte nieuwbouw moeten doen. Wat is dat precies en wie moet dat doen?

Een aangifte die geen aangifte is! Inderdaad. De tijd dat iedere eigenaar van een nieuwe woning sowieso een aangifte nieuwbouw moest doen, is voorbij. Sinds enige tijd werkt de Btw nu met een zgn. verzoek om inlichtingen, het fameuze formulier nr. 111 B57. Het is de Btw die op basis van de nieuwbouwvergunningen selecteert aan wie ze zo’n formulier zal sturen (circ. 2020/C/51, 06.04.2020, nr. 10) .

Tip.  Er wordt dus niet voor alle nieuwbouwvergunningen een formulier nr. 111 B57 verzonden. Ontvangt u als nieuwbouweigenaar niets, dan hoeft u dus ook helemaal niets te doen.

Wat is de bedoeling hiervan? Kortweg, nagaan of u wel voldoende facturen heeft. Eigenlijk wil de Btw nagaan of u wel voldoende btw betaald heeft bij de bouw van uw nieuwe woning en dus niets ‘in het zwart’ heeft laten doen... Daarom dat elke oprichter van een nieuwe woning verplicht kan worden om bepaalde informatie over te maken aan de Btw (art. 64, §4, lid 3-4 W.Btw; KB nr. 58) .

Welke informatie vraagt ze dan op? In eerste instantie gaat het om alle inlichtingen die de Btw in staat moeten stellen om de prijs van de woning te bepalen, zodat ze dus kan nagaan hoeveel btw u in principe betaald zou moeten hebben. Concreet gaat het dan onder meer om:

  • het type van het gebouw (zijnde halfopen, open, rijwoning, ...) en de datum van de bouwvergunning;
  • de relevante architectonische kenmerken van het gebouw, zoals de grondoppervlakte van de verschillende verdiepingen van het gebouw, het aantal verdiepingen, de vorm van het gebouw, het type dak of de aanwezigheid van kelders en bijgebouwen, ...;
  • de relevante bouwtechnieken die toegepast werden, zoals de installatie van zonnepanelen, warmtepompen, vloerverwarming, ...

Belangrijk! Er wordt in principe ook gevraagd welke werken u als eigenaar zelf uitgevoerd heeft én welke werken er finaal nog niet uitgevoerd werden en dus nog moeten gebeuren, bv. schilderwerken. Schenk hier zeker ook de nodige aandacht aan! Op wat u zelf doet, zit immers geen btw én op wat nog moet gebeuren, heeft u uiteraard ook nog geen btw betaald.

Wie moet mogelijk de inlichtingen verstrekken? Dat is kortweg de bouwheer-eigenaar. Heeft u een pas opgerichte woning gekocht , dan valt u dus niet onder deze verplichting, behalve als het ging om een verkoop op plan. Dan rust die verplichting wel op de koper.

Let op!  Bij een nieuwbouw in onverdeeldheid, dus bij meerdere bouwheren, rust de verplichting op alle bouwheren.

Tip.  In geval van een gesplitste aankoop op plan, dus vruchtgebruik en blote eigendom, rust de verplichting op de blote eigenaar en dus niet op de vruchtgebruiker, want die is geen eigenaar.

Het is geen echte aangifte meer, maar het is een vragenlijst geworden en lang niet iedereen krijgt die. Houd sowieso wel vijf jaar lang alle facturen, offertes, plannen, enz. bij.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878