VENNOOTSCHAP - AANDELEN - 08.04.2021

Bevestig uw UBO-register tegen 30.04.2021

Heeft u een vennootschap, dan moet u sinds eind 2019 in het zgn. UBO-register vermelden wie de ‘uiteindelijke begunstigde’ daarvan is én dat ook elk jaar bevestigen. Hoe doet u dat?

UBO-register? ‘Ultimate Beneficial Owners’-register, zo heet dat register officieel. Het werd opgericht in de strijd tegen witwassen en de financiering van terrorisme en bevat de namen van de fysieke personen die achter Belgische vennootschappen, VZW’s, verenigingen en stichtingen zitten (de ‘uiteindelijke begunstigden’). Het wordt beheerd door de FOD Financiën.

Wie moest u aangeven? Concreet moest u als bestuurder voor eind 2019 via het online platform MyMinfin de identiteit meedelen van de natuurlijke personen-aandeelhouders die direct of indirect (bv. via een aandeelhoudersovereenkomst) minstens 25% van de aandelen of stemrechten aanhouden. Is dat niet mogelijk, dan moesten de bestuurders zelf in het register vermeld worden.

Let op 1! Ook uw maatschap is een vennootschap en valt dus onder de UBO-verplichtingen.

Let op 2! Alle wijzigingen die zich met betrekking tot een uiteindelijke begunstigde voordoen, moeten binnen de maand in het register ingeschreven worden.

Jaarlijkse update. U moet ook elk jaar expliciet bevestigen dat er m.b.t. de uiteindelijke begunstigden van uw vennootschap niets veranderd is en dat de gegevens in het UBO-register dus nog altijd correct zijn. Om praktische redenen heeft de overheid de eerste bevestiging van alle gegevens op 30.04.2020 automatisch gedaan. De eerstvolgende bevestiging moet dus uiterlijk op 30.04.2021 gebeuren ( https://financien.belgium.be/nl/E-services/Ubo-register ).

Let op! Een KB dat van kracht is sinds 11.10.2020, heeft de regeling inzake dat UBO-register nog wat aangepast (KB 23.09.2020, BS 01.10.2020) . U moet nl. aan het register nu ook ‘elk document’ bezorgen dat aantoont dat de informatie over de uiteindelijke begunstigden adequaat, nauwkeurig en actueel is. Daarover staat er niets in het KB, maar volgens de minister van Financiën (Kamercommissie Financiën, 28.10.2020, CRIV 55 COM 294) kunt u dat o.a. bewijzen via een kopie van het aandelenregister, de statuten van de vennootschap, een aandeelhoudersovereenkomst, een notariële akte of elk ander document. Een kopie van de identiteitskaart van de uiteindelijke begunstigde is niet nodig, tenzij de begunstigde een niet-Belg is.

Inzake het UBO-register moet u tegen 30.04.2021 op basis van bv. een kopie van het aandelenregister, de statuten, enz. bewijzen dat de info die u doorgegeven heeft, correct is.

Contactgegevens

Larcier-Intersentia | Tiensesteenweg 306 | 3000 Leuven

Tel.: 0800 39 067 | Fax: 0800 39 068

contact@larcier-intersentia.com | www.larcier-intersentia.com

 

Maatschappelijke zetel

Lefebvre Sarrut Belgium NV | Hoogstraat 139 - Bus 6 | 1000 Brussel

RPM Bruxelles | TVA BE 0436.181.878